permat 0 Postad 16 Januari , 2005 Har en fråga till fenix ägare är det vanligt med sprickor ( sprickor i gelcoat endast synligt) på insidan av skrovet vid kölinfästning samt kölbultar ? utvändigt hittar jag inga tecken på ngn. kraftigare grundstötning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Panda 0 Postad 18 Januari , 2005 Jag kan inte uttala mig för alla Fenix, men jag kikade på 6 stycken i höstas. Av dom 6 hade två sprickor. En hade skaffat större rostfria brickor, som spred belastningen från kölbultarna över ett större område pga sprickor och vattenläckage. Ingen av säljarna hävdade att dom hade gått på kraftigt, men ingen av dom kunde garrantera det då ingen var förste ägare. :roll: Så, det verkar existera ett fåtal Fenixar där kölinfästningen kan behöva en förstärkning. Behöver jag säga att den jag slutligen köpte inte hade kölproblem. 8-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 18 Januari , 2005 Det är väldigt svårt att svara på hur allvarliga sådana sprickor är. Helt klart är att gelcoat är hårt och oflexibelt, och spricker väldigt lätt. Kölpartiet på en båt rör sig alltid lite. Det är knappast så att sprickorna går genom laminatet eftersom du skulle få vatteninträngning då. En fuktmätning kan ge en indikation. Jag skulle inte oroa ihjäl mig över detta. Är båten grundstött hårt så lär det finnas gott om gelcoatsprickor i kölsvinet. Viktigare är att alla balkar sitter fast som de ska. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 19 Februari , 2005 Har sätt på större brickor vid kölbultarna. Finns inga sprickor där på min Fenix, däremot finns det i botten på stuvfacken under sittsarna. Det verkar som det är väldigt lite glasfiber i polyestern där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anpal 1 Postad 31 Mars , 2007 Hej, Detta är nog rätt vanligt på Fenix, jag har också lite gelcoatsprickor på på insidan av skrovet och kring durken. Jag blev något bekymrad till en början, jag började slipa ner sprickorna och kom igenom glasfibern, fortsatte jobba med sprickan och ner till en grå-svart massa. Hjärtat i halsgropen... Efter att ha haft en besiktningsman på plats känner jag mig nu helt lugn. Detta beror på att Fenix gjordes i två delar, en innermodul och en yttermodul (själva skrovet). När man gjutit yttermodulen sänktes innermodulen ner i yttermodulen, däremellan lades ren fyllnadsmassa. Det kan nu vara rätt vanligt att innermodulen rör sig något och det uppstår små sprickor i gelcoaten på innermodulen. Således ingen fara, jag har nu lagat sprickorna och kommer i sommar se om de kommer igen. Jag har faktiskt aldrig behövt torka upp vatten från durken, båten är snustorr och har alltid varit det. /Fenixen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser