Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
NiBa

Tankmätar visar konstant halv tank.

Rekommendera Poster

Godmorgon

Jag har ett problem med mina tankmätare på min Monterey Midcabinare (2005).

Grejjen är att mätarna står stilla på halv tank. I går var jag ute o körde två timmar. Innan jag stack ut tankade jag upp 80 liter per tank. Innan tankningen visade tankmätarna halv, och även efter. Sen när jag kom in till land indikerade de fortfarande halv.

Jag skruvade bort mätarna för att testa och kortsluta men inget hände.

Var och hur skall jag felsöka. Vill inte gärna ge mig ut igen utan att veta hur mycket soppa jag har ombord.

MVH

NiB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du behöver kolla själva visarinstrumentet först.

Antar att det är ett visarinstrument, om nålen inte rör sig alls så är det troligen inte tankgivaren som är trasig utan instrumentet eller en dålig elektrisk anslutning.

Själv råkade jag ut för samma sak och det visade sig vara en dålig anslutning till tankgivaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. vet inte riktigt hur man skall gå vidare. Båda mätarna visar ju konstant halvt. Några tips. Jag är inte någon fena på elektroniken i båten så jag vet inte hur det är draget eller vad det skall visa på de olika trådarna som går till givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätaren är väl antagligen en vanlig flottör i tanken (gissningsvis), inget ovanligt att de hänger sig ibland.

Leta upp mätaren på tanken skruva bort om möjligt och rukla lite på flottören och montera tillbaka sen ska du se att det fungerar igen.



Senast ändrad av morph | 03 juli 2012 | 08:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som talar emot att det skulle vra fel på givarna är just det att det är två. Att två skulle gå sönder samtidigt är osannolikt men iofs. möjligt. Jag skulle kolla börja med att kolla strömförsörjningen och jordning av systemet. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror aldrig jag rapporterade detta som löst.

Det visade sig vara båda tankmätarna som hade pajjat. En levde lite grann och den andra stod fast i läget halv tank. Nu har jag bytt mätare och allt funkar igen.

Lite kul kuriosa:

Först monterade verkstan de nya mätarna fel, så ju mer jag tankade destå mindre soppa blev det. Sen när man körde några timmar så hade man nästan full tank igen :)

NiB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har också problem med tankmätaren (volvo penta), men min visar ingenting.

I våras demonterade jag instrumentet (flottören) och den visade sig vara OK. Till denna givare är det anslutet 2 kablar och en 3:e kabel hänger lös (tejpad) bredvid. Känns som att det ska vara så, men jag blir lite misstänksam.

Hur många kablar är kopplade till givaren (i tanken) på din båt?

Kan det vara så enkelt...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har också problem med min. Den funkar ibland men oftast så står den på tom tank. När jag är ute och kör så kan den ibland reagera för att sedan trilla tillbaka till läget tom tank. Volvo penta mätare från 2007. Vet någon vad det kan vara. Med vänlig hälsning, Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem på mina bensinmätare (dubbla tankar) tyckte det var konstigt att båda mätarna lagt av, öppnade glaset och upptäckte att visar nålarna hade lossnat i limningen alltså fungerade mätarna men visarna följde inte med. Limmade tillbaka nålarna med epoxilim efter det fungerade dom, obs var noga med hur visarna står när de limmas tillbaka annars visar de fel (jag fick en fel, bara göra om) om det skulle vara samma fel för dig. Vet inte om det kan vara solskenet som får limningen att släppa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att kolla tankmätare. Lossa kabeln till givaren och mät med en ohm-meter. Det finns lite olika givare men de vanligaste är 0-180 ohm /europeisk) och 240-30 ohm (amerikansk). För en europeisk är 0 ohm = tom tank. Gunga lite och se om motståndet ändras. På samma sätt kan man kolla instrumentet genom att prova med några olika motstånd eller en potentiometer.
Obs. Nyare tankgivare ändrar ohmtalet stegvis pga de görs med fasta motstånd/reedswitchar.
Tips: Koppla in ohm-metern när tanken är tom, tank tex 5 liter, notera motståndet tanka ytterligare 5 liter osv.  Med värdena gör man ett diagram så kan man med en ohm-mätning bestämma ganska exakt hur mycket man har i tanken. För oss som förbrukar väldigt lite behöver man inget tankmätarinstrument, det räcker att kolla med ohm-metern då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankgivare är en eller tvåpoliga dvs den enpoliga har en kabel och sen är tanken jordad. Tvåpoliga/ två kablar är nog vanligast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...