Corvus_corax 2 Postad 1 Juli , 2012 Jag läste en massa kloka inlägg här om att det är en besparing och förbättring att montera dit till ex. Hot Spark brytarlösa system. Nu har jag en annan bild av hur bra det blev. Det fungerade riktigt uselt trots rätt inställningar. Jag fick problem med att motorn blev nästan omöjlig att få gång tjyvstopp att den blev svag och drog mer bränsle. Ingenting blev alltså bättre utan bara till det sämre. Det trista var att den tjuvstannade och inte gick att få igång vid angöring i naturhamn, det blev lite trixigt men till sist kunde vi komma iland. Jag valde att montera tillbaka brytarna och vips så var motorn pigg och rask igen. Kan det verkligen vara så dåliga grejer de där HotSpark prylarna eller kan det bero på något annat ? Monteringen gjordes helt efter instruktion och tändinställningen justerades också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 1 Juli , 2012 Varför installera halvdana grejer? 123ignition är det som gäller....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 1 Juli , 2012 Jo det är ju lätt att vara efterklok, men det skiljer en hel del i pris på grejerna. Frågan är fortfarande är HotSpark skräp eller inte ? Dyrt skräp i så fall 1300:- vill jag minnas att kitet kostade. Om det finns någon hugad spekulant så finns de till salu. Har endast varit i bruk 15- 20 nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 1 Juli , 2012 hej jag har monterat brytarlöst på min b23 å då bytte jag bara bort brytarna till brytarköst å det fungerar kanon sen om det va hot sparks vet jag ej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 1 Juli , 2012 Har inte provat själv men visst finns tankarna på en modernare tändning. Skulle problemen du haft kunna bero på en sliten fördelare? Att tändpunkten vandrar på ett sätt som prylarna inte klarar att kompensera för? Var bara en idé men jag kan inte komma på mycket annat som skulle påverka på det sätt du beskriver. Låter som att motorn fått en annan tändkurva och en som inte funkar särskilt bra till båt uppenbarligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Juli , 2012 Först och främst: vad är det för motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 1 Juli , 2012 Han har enligt sin sjöbod en Flipper med VP130 (B20) så mitt svar baserade sig på det, har han inte uppdaterat infon där så borde det stått i ursprungsinlägget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cloffe 0 Postad 1 Juli , 2012 Jag har sedan två år tillbaks Hot Sparks brytarlösa tändning på min VP AQ151C och det fungerar perfekt, kör med orginal tändspole. Mer lättstartad och jämnare gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 1 Juli , 2012 Det skulle jag kanske sagt. Det är en AQ140 ( B21) Fungerar det brytarlösa systemet olika bra på olika motorer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Juli , 2012 Ja, visst borde det stått i ursprungsinlägget. Vad det än står i sjöboden tycker jag att man alltid bör skriva så mycket information man kan i frågan för att underlätta för de som vill hjälpa till. Om jag går in på bilverkstan så ber jag ju inte meken gå ut till parkeringen och titta vad jag har för bil, jag talar om det det första jag gör. Mvh Fred EDIT: Fint Corvus_corax, då vet vi! Senast ändrad av Flintstone | 01 juli 2012 | 21:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 1 Juli , 2012 Nej det skall inte påverka funktionen, troligen är det väl just Din defekt av någon anledning. Du borde väl ha garanti? Ps: Det står VP130 i fakta om Din båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 1 Juli , 2012 Hur korrigerar jag uppgifterna om båten ? Det är ju inte jag som skrivit uppgifterna det är någon sorts autofunktion kopplad till båttypen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 1 Juli , 2012 Jo visserligen! Nu tillhör inte jag dom som springer benen av mig efter det billigaste alternativet eller nöjer mig med att bara byta ut vissa delar p ga kostand MEN jag skulle aldrig chansa på det som har med säkerhet att göra och en fungerande motor är helt klart en säkerhetsaspekt. Nu är det inte kvaliteten jag menar, Din brytarlösa tändning kanske har lika hög kvalitet som 123i eller t om mer men med 123i byter man ut fler delar till en helt ny enhet och då får det kosta. Varför betala 1300 kr för att få vissa delar i en sliten tändning bytta när man kan få hela klabbet bytt för dubbla priset. Då anser jag 1300 kr är helt bortkastat, hellre original då...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 1 Juli , 2012 Kollade priset nyss på 123 ignition till AQ140 på hemsidan http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73 Där står det 4012,50 SEK Men visst det var en chansning och jag får stå där med det sålda smöret och hängande underläpp. Någon sa tidigare att hela fördelaren kanske är sliten och eländig på ett sätt som gör att tändkurvan inte kan hållas stabil. Det är kanske inte meningen att försöka hotta upp gamla grunkor från forntiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Juli , 2012 Jag frågade i någon annan tråd om brytarlöst system hur man kontrollerar ifall man har en sliten fördelare men fick aldrig något svar. För mig är valet självklart mellan de två systemen: Har man en väl fungerande och icke sliten fördelare så väljer man givetvis det billigare och enklare systemet. Man slipper då brytarspetsar och konding utan att det kostar skjortan. Har man en gammal sliten fördelare så slår man till på det dyrare 123i-systemet. Då ersätter man ju en sliten pryl som ändå behövde bytas samtidigt som man slipper de riskabla tändningsdetaljerna. Att köpa 123i om man har en väl fungerande fördelare tycker jag känns lite som lyxkonsumtion utan att jag lägger någon värdering i det...alla är ju saliga i sin tro! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 1 Juli , 2012 Med en kamvinkelmätare kan man kolla fördelaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Juli , 2012 Aha, en sådan har jag ju...eller två faktiskt, en analog och en i ett digitalintrument. Måste kolla upp hur man går till väga med dylika! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Juli , 2012 Konstigt? Fördelaren ska ju klara av alla tänkbara tändvinklar som kan förekomma. Varför skulle inte den klara av brytarlöst för det är ju samma vinklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 2 Juli , 2012 Det låter bra. Men mer i detalj hur går man tillväga och vad får man fram för resultat ? På vilket sätt visar reultatet att fördelaren är kass ? Jag har hört att man ställer in brytaravståndet med kamvinkelmätare eller med bladmått. Troligen har jag missat något, berätta gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Juli , 2012 Med bladmåt ställer man brytarspetsarna vid byte. Kamvinkelmätaren ska då visa rätt värde inom visst område om man ställt rätt brytaravstånd. Får man fel värde trots rätt brytaravstånd kan det bero på att nocken som lyfter brytarna är sliten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 2 Juli , 2012 Det är också viktigt att kamvinkeln håller sig. Om den kastar kan det tyda på att fördelaren är sliten i lagringen etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 2 Juli , 2012 Ok nu har jag fått en hint om hur man kan använda en kamvinkelmätare för att kolla kvalitén på fördelaren. En undring dök upp nu. Är det samma fördelare på AQ140 och B21 ? Jag antar att det skiljer i pris om man skaffar en ny till båt respektive bil. Jag får väl grotta och leta själv, men någon kanske vet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Juli , 2012 Vore konstigt om timingen skulle kunna variera för att man sätter in en elektronisk givare. Kan det vara att det nya brytarlösa inte får ström tillräckligt. Jordningen OK? Spänningen kan mätas med voltmeter. Kan inte förstå att kvaliteten på ett så enkelt system skulle kunna göras så dålig att gnistan och timingen skulle bli sämre om det är rätt kopplat. Ge inte upp. Är det rätt kopplat och inga kontaktproblem ska det fungera annars garantiutbyte. Tillverkaren av prylarna man köper vill ha reda på om nåt är fel så man kan ändra i kontruktionen. Man gör alltid tillverkaren och säljaren en otjänst genom att inte ställa sig reklamationskön. En sak att tänka på. Gör en god gärning genom att reklamera en halvdan produkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Juli , 2012 Hej, Kamvinkeln verkar inte kunna ändra sig, står i alla fall inget i manualen om dwell. Är en magnetkrage istället för brytarnock som styr brytningen, antagligen är vinklarna för slutning/brytning omöjliga att ändra. Gäller nog att man valt rätt variant, är väl 3BOS4U1 som passar din motor? Monteringsinstruktion:http://www.hot-spark.com/Installing-Hot-Spark-Volvo-Penta.pdf Tips om vanliga monteringsfel:http://www.hot-spark.com/Troubleshooting.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser