Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
folkew

Rengöra och polera halkskydd

Rekommendera Poster

Halkskyddet på gelcoaten på min Ryds är ganska smutsigt och missfärgat. Med maskinen som jag använder till resten av båten är det omöjligt att göra rent halkskyddet, så idag när jag ändå hade tråkigt så testade jag (på en liten yta) polermedel och en tandborste.

Tyvärr blev det lite för bra, så nu måste jag gå över hela båten men jag vill ju inte göra det med tandborste. Är det någon som har förslag på något som går snabbare än tandborste?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör rent mitt halkskydd med en rotborste (skurborste), den är större än min tandborste i vilket fall , tar en timma max för hela däcket. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rotborstar brukar ha lite stora borst. Men du har rätt, jag behöver bara hitta en större borste med lite mindre strån...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nagelborste eller en diskborste fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du testat med högtryckstvätt? Första gången jag testade det på rutmönstret på min Stortriss blev jag nästan chockad av hur vitt däcket egentligen var! surprise

Många förespråkar ju även oxalsyra till diverse rengöring av gelcoat. Det har jag inte testat ännu men ska göra det framöver. Det borde ju funka utmärkt på halkskyddsmönster.

Du skriver i trådens rubrik Rengöra och polera halkskydd...du ska väl inte polera det? Då faller ju själva tanken med halkskyddet...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde du se båten skulle du förstå vad jag menar. Jag vill polera på samma sätt som man polerar slät gelcoat för det är inte bara smuts i fördjupningarna utan även oxid och små svarta porer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För en som inte tillbringat så mycket tid på en Ryds, vad är det för typ av halkskyddsmönster på dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med Jif (Vim )  rengöringsmedel 

Eller prova med Turtle plastmöbeltvätt. Otroligt bra rengöringseffekt på vit gelcoate

Inte polera då halkmönstrets effekt försvinner och blir halt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan sedan med fördel använda ett vax som är avsett för halkskyddsmönster, blir mycket lättare att hålla rent, jag använder LeFants vax för detta ändamål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också använt LeFant:s vax för däck med mycket gott resultat. Även däcket måste ju skyddas mot UV-strålning mm.

Jag upplever att breppet blir bättre både i vått och torrt med och utan skor.

Det jag hört - och även uppmärksammat själv - är att man får vara lite försiktig för att inte få på för mycket vax. Funkar bäst med trassel och inte för mycket vax i. Bättre att väta trasslet ofta. Lite flammig blir det ändå, men det går bort. Man kan också polera vartefter med mjuk rotborste, heter väl egentligen panelborste.

Mackey

Senast ändrad av Mackey | 02 juli 2012 | 15:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Struktur i gelcoaten. Lägger upp en bild så du kan se. Smuts försvinner väl med högtryck men ser du de små svarta prickarna, de sitter lite värre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev det tidigare och gör det igen om det inte gick ända fram. En ångtvätt och algrengöringsmedel tar bort dina svarta prickar.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Maskiner/Angtvatt-84059/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengorning/Fasadtvatt-367202/

Senast ändrad av pseudonym | 02 juli 2012 | 23:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är jag blind eller menar du någon annan tråd?

De små svarta prickarna sitter här och var på båten i små porer och går inte att polera bort så ångtvätten ska jag definitivt testa och sedan är det väl bara att hålla porerna fulla av vax.

Frågan är bara var porerna kommer ifrån, är det resultatet av dåligt underhåll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De svarta porerna är troligen skit eller svartmögel.

Prova med plastmöbeltvätt.  

(se bild, 79 kr på Jula, finns säkert på manga andra ställen också )

Vita plastmöbler brukar se ut sådanna också.

Läs på flaskan och gör så som de beskriver så blir det troligen rent utan massa dyra apparater.

Använd skyddshanskar (utan handskar blir man även väldigt ren om händerna)

För att riktigt komma ned i porena kan man använda en rotborste eller en nagelborste.

Ytan blir inte hal efteråt men utan skydd så blir den lätt smutsig igen. Alternativt tvättar du igen då den blivit skitig.

post-10001667-1394237145,8443_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De svarta prickarna kan vara att laminatet tittar fram under gelcoaten. I så fall hjälper ingen polering i världen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi trodde vi hade massor av (många hundra) gelcoat-urslag på däck i våras, men det visade sig vara grågröna lavar som växt fast hårt som fa... på däck. Vi provade det mesta, men det slutade med att vi borstade hela däck med en stålborste i mässing. Det var det enda viset att få bort skiten, men det var enklare än att laga hundratals hål i gelcoaten.

Sedan LeFants däcksvax som jag tidigare lovordat.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...