Epoxus 0 Postad 1 Juli , 2012 Hej! Jag hade ett lite problem med bränsleslangen till min 4-takt Suzuki utombodare så jag bytte ut den och skulle se så allt fungerade. När vi lagt i båter pumpade vi upp blåsan på slangen och försökte starta motorn vilket inte gick. De första fem-sex försöken gick startmotorn igång men den tände inte, mellan försöken när vi vred nyckeln så var motorn helt död, då testade vi att lägga i och ur växel och efter det gick startmotorn igång igen men inte själva motorn. Vi gjorde som sagt detta fem-sex gånger och efter det är den stendöd precis som om en växel ligger i. Vi har kollat batteriet som var ok, och chokar man så går den mekaniska choken i. Tankarna går till att växel ligger i eller att startmotorn dog. Någon som har några förslag om vad det kan vara eller hur man ska felsöka? Motorn är från ca 2000 Tacksam för tips! /a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 2 Juli , 2012 Förmodligen får motorn ingen bensin, eller så finns det ingen gnista på tändstiften. Börja med att kolla vilket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 2 Juli , 2012 Du har väl satt i säkerhetsbrytaren i reglaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Juli , 2012 2,3- eller måhända 300-hästars motor? Gissningsvis över tjugo?? Finns ju olika storlekar ibland fyrtaktarna med förmodligen hyfsat olika egenskaper, så närmre precisering kan nog inte skada? ;-)http://store.brownspoint.com/microfiche.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Epoxus 0 Postad 12 Juli , 2012 Hej igen, Tack för svaren och ursäkta att jag inte återkopplat till forumsinläggen. Motorn är en Suzuki 4-takts 40hästars motor (DF30) med el start från ca 2000. Problemet jag har är att den är helt död, vrider jag på nyckeln så händer absolut ingenting, trycker jag in nyckeln så chokar motorn som den ska men vrider jag hoppar inte ens startmotorn igång, precis som om en växel skulle ligga i. För att utesluta att batteriet skulle vara utladdat så laddade jag det idag så det är det inget fel på. Frågan är, hur felsöker jag detta, vart ska man börja? MVH Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 Juli , 2012 Är det överhuvudtaget någon spänning i ev instrument mm när Du har nyckeln i tändningsläget? Eller ev summertest? Det borde finnas en säkring under motorkåpan men jag har inte koll just på Din motor var den finns!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Epoxus 0 Postad 12 Juli , 2012 Det finns inga instrument i båten, men eftersom det går att choka motorn (mekanisk choke) så går det ström till motorn. Jag kollade batteriet och det ger ifrån sig 12v Tänke med på säkringarna. Jag är inte särskillt duktig på motorer men kollade några som satt på sidan av motorn och alla va hela Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 Juli , 2012 Har Du bara 12 volt exakt i batteriet så är det mycket dåligt, ett fulladdat batteri skall ha ca 12,7 v. Har Du ingen instruktionsbok, där brukar det finnas felsökningshjälp! Kan ju annars ev finnas på nätet. Och hur resonerar Du med choken? Du säger att det finns spänning till motorn då choken fungerar för att i nästa mening skriva att den är mekanisk! Är den mekanisk så är den ju INTE elektrisk och hur kan den då säga att det finns spänning. Och även OM det skulle vara så att choken egentligen regleras elektriskt så är det ingenting som säger att kretsen till startsolenoiden därför får spänning, det kan vara två skilda kretsar. När fungerade motorn sist och vad har Du gjort med den sen dess? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Epoxus 0 Postad 12 Juli , 2012 Tack för ditt svar! Batteriet ger exakt 12.0V, även om det inte skulle vara tillräckligt så borde väl startmotorn tända lite i alla fall? Självklart menar jag att choken är elektrisk som du skriver. Jag ska se om jag kan mäta om startmotorn får någon kräm från batteriet i helgen. Jag bläddrade igenom instruktionsboken utan några nya tips på felsökning. Motorn var igång i början på sommaren, men nu senast jag skulle använda den så tände inte motorn men startmotorn snurrade, efter ett par försök dog även startmotorn, men när jag la i och ur växel och provade igen så vaknade startmotorn igen men motorn tände inte. Så gjorde jag fem-sex gånger sen dog startmotorn helt igen och även om jag la i och ur växel så hände inget. /a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 Juli , 2012 Först och främst så är 12,0 volt alldeles för lite, det kan mycket väl vara på gränsen till att ingenting reagerar eller reagerar av och till. Hur gammal är det där batteriet? Har det skötts ordentligt särskilt under vintern mm 12 volt = under 50% av batterikapaciteten och det ÄR MYCKET DÅLIGT, i princip på gränsen till att det går att använda och det förstörs dessutom Är det dessutom 12 volt efter att Du laddat upp det som Du skriver ovan så är batteriet förstört Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Juli , 2012 Skulle först av allt laddat med vanlig nätansluten laddare, fulladdat batteri är en förutsättning för felsök enligt verkstadshandbokens elkapitel sid 71-88. Är det verkligen bara 12,0V obelastat efter laddning så är det som sagt bara att köpa ett nytt batteri. PDF 14 MB ... http://www.mdmotors.ru/netcat_files/216/180/SUZUKI__DF25_30_servis__remont.pdf Senast ändrad av Thomas-1 | 13 juli 2012 | 12:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 13 Juli , 2012 Kontrollera anslutningarna till batteriet. Det ska sitta fast ordentligt. Minsta lilla glapp där kan ge precis de symptomen du beskriver. Allt verkar ha kontakt vid ringa belastning, men när mycket ström skall tas ut (vid själva startförsöket) så händer inget. Kontrollera även kontakterna inne i motorn, anslutningarna som går till själva startmotorn, de grova kablarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser