Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Jeppsson

Johnson Seahorse 4 hk "värmenyper"

Rekommendera Poster

Tjena!

Har sökt runt massa men inte hittat något som hjälper mig så här är min fråga:

Snubblade över en Johnson Seahorse 4 hk 2-takt höromdan som jag hade ute igår och testade, men efter några minuter när motorn blir varm så dör den och det går inte att dra igång han igen (dragsnöret är helt stumt)

Efter att motorn svalnat så gick det utmärkt att dra igång han igen men samma sak händer igen när han blir varm :(

Har ny soppa i med 4% blandning så det kan ju inte vara det? Min andra tanke är väl om det är nåt skit med kylningen så att han blir för varm?

Någon vänlig människa som har stött på detta förut eller har någon aning om vad detta kan vara för något? 

Mvh /Jeppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft detta problemet på en likadan motor och då var det smuts i inloppen för kylvattnet nere i riggen. Jag hade haft motorn nedfälld några veckor och det hade växt till alger i inloppen.

Min motor klarade sig fint och gick bra efter rengöring.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en del kanaler som kan sätta igen.

Då det är parallella kanaler kan vattnet ändå komma ut ur skvallerhålet och indikera att vattnet cirkulerar men en kanal kan vara helt stängd och ger då ingen kylning kanske på en cylinder eller på del av den och motorn går bara en stund tills den blir för het.

Brukar gå att puttra sakta men full gas så blir det bara några sekunder. En sån motor blir aldrig vad den varit och rätt hopplöst projekt annat än att lära sig skruva vilket är bra för framtida motorer i ens ägo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...