Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
rool

Tidsåtgång byta motor?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en utbytesmotor och skall lyfta ur min gamla, flytta över några saker och sedan lyfta i den nya. Någon som kan uppskatta tidsåtgång på detta för en erfaren person? Funderar på om jag skall låta en verkstad göra det eller om jag skall leta någon som kan hjälpa mig privat. Vill ju få i båten så snart som möjligt:-)

Tacksam för ideer och tips!

Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv bytt ut motorer några gånger, sist jag gjorde detta så tog det ca en timme ut, och en timma i. Dock med hjälp av en kran:) E du lite händig så fixar du detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Jag har tillgång till kranbil om jag vill, men tänkte om min budget tillåter att jag lämnar in den på verkstad för motorbyte, då jag själv inte är den händigaste;-) Tänkte om jag inte hittar någon händig som kan hjälpa mig.

Så jag får räkna med kanske 4-5.000 om en firma gör det då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns kanske någon här som vill hjälpa dig mot en slant.

Sommaren är här och det vore kul om du kunde få igång båten igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, känns som att man vill få gång den så snart som möjligt...det som behöver göras är att flytta över startmotor, oljekylare/filter, fördelare samt förgasare från gamla motorn, sedan i med den nya och sy ihop säcken:) Tänkte kolla med någon verkstad i Gävleområdet imorgon om tid finnes i veckan, och vad det kan kosta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man fråga vilken typ av utbytesmotor du köpte? och från vilket företag? Är i samma tankar som dig men kommer troligen vänta tills upptagning med att byta motor (kör min nuvarande motor tills den ev. rasar)

Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte den från en privatperson, som tagit ur den ur en båt och skulle sätta i bilen, men den passade inte. Det var en Ford460 till en Bayliner. Men kolla med USMarine i Stockholm (tror dom heter så) dom kan ha ytbytesmotorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, men då får man hoppas du får i den i båten så du kommer ut på sjön:-)
Absolut, tänkte höra med både usmarine och ancora. Blir nog ett helt nytt block för min del, kanske en helt ny motor beroende pris m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, lycka till:) Ancora hade en Ford 460 som jag letade efter för 49.000, komplett och genomgången motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...