Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Mannerheim

olika sätt att namnge en träskylt

Rekommendera Poster

har en en bit trä på min solvigg som namnet ska vara på och har slipat ner den och oljat in den med D1 olja men nu vill jag sätta dit namnet igen. vill veta om det funkar att köpa såna klistermärken bokstäver på skylten och sen lacka över med D2 olja. kan man göra så och  kommer det att hålla sig år efter år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trä är svårt att få självhäftande vinylfolie att fästa på, om det är inoljat är det omöjligt. Att sedan  lacka/olja ovanpå fungerar inte heller, det går inte att lacka/olja plast. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad skulle du rekommendera? kan inte ta bort plankan och fräsa in namnet heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finn ju bokstäver och siffror i rostfritt, lacka först och skruva fastvdessa sedan borde väl funka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett mycket vasst, smalt och skålat, stämjärn och gott om tid kan ge mycket fint resultat! Börja med att skriva ut namnet i något fint typsnitt och för över texten på träbiten. Sen är det bara att sätta igång och snida.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skruva dit bokstäver låter som en möjlighet men jag ser ett problem med det. när jag ska göra min årliga lackering av plankan så måste jag ta av de varje gång och till slut är hålen runda och bokstäver ramlar ner i spat. eller vänta de kanske kan vara kvar. man torkar bort lacken bara från bokstäverna. så ska jag nog göra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att du skall fräsa in namnet på en annan planka och sedan limma fast den på plats. Sedan lackar / oljar du efter eget tycke och smak. Tar du en 8mm planka och är försiktig så kan du nog fräsa 5-6mm djupa bokstäver i en sådan och sedan limma upp och slipa till efter bakomliggande materials linjer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klipp ut Bokstäver i ett plastark, färgen bestämmer du själva!

Limma sedan med epoxy därefter tvåkomponents plastlack.

Ok, jag har lärt mig Intarsia,på båtbyggarskolan!

Det finns säkert någon som kan hjälpa dig där du bor!

Lycka Till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...