Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
janandersson

PANIK! Motorn går inte att dra runt

Rekommendera Poster

Startmotorn orkade inte dra runt motorn (Mercruiser 3.0). Så jag trodde att batteriet var urladdat. Nyladdat innebar bara att startmotorn lät klikliklikliklik - som att någon spärr löste ut för att det helt enkelt inte gick att dra runt motorn. Plockade bort insugsdämparen på förgasaren - och ur den rann en hel del vatten! Läckande kapell... Så det är väl sannolikt att vatten runnit genom förgasaren in i cylindrarna. Eller? Jag är ingen mek, vad tror ni? Vad kan jag göra annat än att plocka bort förgasaren, försöka få bort så mycket vatten som möjligt och sedan ringa en verkstad?

Inget vatten i motoroljan vad jag kan se - oljan är klar på mätstickan.

Hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ur tändstiften och dra runt motorn på startmotorn tills vattnet far ut. Starta, kör. Så gjorde jag när det hände mig. Om det är bra vet jag inte men det funkade...

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men startmotorn drar inte runt motorn. Det verkar som att någon/några cylindrar sitter fast. Eller menar du att det skulle gå lättare att dra runt motorn om tändstiften inte sitter i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KlickKlickKlickKlickKlickKlick brukar va startrelät som slår till och från. Det beror oftast på dåligt batteri. Om det är bra så kolla sedan kontakter, sen startrelät, sen startmotorn

Är du orolig för fastrostad kolv etc. så försök dra runt motorn för hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur drar man runt motorn för hand? Jag är analfabet på det här, som kanske märks. Det finns ett hjul på framsidan av motorn, ungefär där jag gissar att vevaxeln sitter, med en rem som går till ett annat hjul högre up och till generatorn (den känner jag till eftersom jag bränt upp den en gång).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inge koll på din motor så detta måste verifieras via andra. Men på de flesta motorer så kan man fäste en hylsa på den förlängda vevaxeln och dra runt motorn för hand med ett spärrskaft. Kan ju va skönt för dig att verifera att det bara är något med startmotorn som felar.

Hjulet du pratar om sitter nog i ändan på vevaxeln eftersom den via rem driver generatorn. Se om det inte sitter en skalle i mitten på hjulet som du kan fästa en hylsa på.

Senast ändrad av HanneZ82 | 01 juli 2012 | 13:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen sådan skruv, och upphängningen av motorn är precis i vägen så det är svårt öht att få tag i hjulet. Men så mycket jag försökt har hjulet inte rubbats en millimeter. Jag har även försökt att vrida på propeller med växel i med samma dåliga resultat. Men det sistnämnda är väl inte så lätt i vilket fall som helst.

Annars visar batterimätaren typ 10 V (mycket knepig skala). Motorn har varit mycket lättstartad även om den stått still ett par tre veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10V är alldeles för dåligt, byt batteri eller ladda om du är säker att det är det den visar. Annars får du försöka dra runt motorn med stiften URTAGNA,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 volt på batteriet är lika med 0 kräm i batteriet, ladda alternativt köp nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, nytt batteri och om inte funkar så dra runt med stiften urtagna. Jag får återkomma senare.

Läge att byta stiften på samma gång - pinsamt många år sedan.

Grymt forum det här för övrigt - tack till alla som bidragit!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du misstänker att du fått in vatten i cylindrarna så skruva ur tändstiften innan du provar med nytt batteri. Har hört att om man har otur kan kröka en vevstake då vattnet inte låter sig komprimeras och det därför blir tvärstopp. Har varit med om problemet både med bil och båtmotor som inte gick runt p.g.a. vattnet, klarade dock vevstakarna på bägge. Skruva ur stiften för säkerhets skull, det är ju snabbt gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg hade ändå försökt vrida runt motorn för hand. För att känna att inget sitter fast. Startmotr kan vara grymt stark.

Om du inte kommer åt själv centrumbulten på vevaxeln så kan du nog dra runt den via remskivan på vevaxeln.

Eventuellt med ett sådant här verktyg (se bild)

Biltema 60 kr

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=universalöppnare

Du bör plocka loss remmar till generator mm först.

edit, och utan tändstift

Senast ändrad av crabfish | 01 juli 2012 | 16:41

post-10001667-1394237144,6677_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag fattade det har du vatten i cylindrarna, dra INTE runt motorn med våld utan att ta ur tändstiften. Du kan kröka vevstaken/arna.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, nu har jag fått ur tändstiften. Det tog ett par svängar till Mekonomen och Clas Ohlson för de var fastrostade och jag saknade (som vanligt) adekvata verktyg. Det var inte heller helt enkelt att komma åt dem heller, fick först lossa plattan där gasreglagen är fästade.

Så då kunde jag prova att dra runt motorn med startmotorn: SPLASH - fontän! Effektivt svar på frågan om det var vatten i cylindrarna.

Drog sedan runt med startmotorn i sammanlagt kanske en halvminut. Så vad gör jag nu? Hur ser jag till att inget vatten finns kvar? Sugrör? Jag har en våtdammsugare.

Någonting annat som måste göras?

Supertacksam för all hjälp, som sagt är jag ingen mek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen har du sönderfrusen motor, paj topplockspackning eller en kyllimpa som gjort sitt. Därav vattnet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, jag tror inte att det är så allvarligt. Sömmen i aktre kapellfönstret har brustit, den sömmen ligger rakt över skarven på soldynan, som ligger rakt över insuget till förgasaren. Insugsljuddämparen på förgasaren har knappast fungerat som någonting annat än en tratt ner i den. Allt vatten som runnit ner för aktre delen av kapellet har runnit ner över motorn.

Fråga nu inte varför jag inte gjort någonting åt detta tidigare. Det blir så dålig stämning då :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu startar du motorn, varmkör den och om du är petig av dig, byter olja. Klar.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SEGER!

Den startade på ett kick! Och gick nog faktiskt bättre än innan (fem år gamla tändstift...).

Tack till alla som bidragit till den lyckliga upplösningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter jättebra, men du bör nog kolla motoroljan efter du kört motorn varm. Är den missfärgad, gräddaktig, har du fått vatten i oljan och den bör bytas omgående. Kanske tom 2 gånger innan vattnet är borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, checkade även den. Ser bra ut på stickan. Kanske även skulle lätta lite på bottenpluggen och se vad som kommer ut. Hinner göra det i morgon - hamnvakt hela natten. Urk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...