Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
martin_tre

Vakuummeter

Rekommendera Poster

Jag håller på och renoverar en gammal Selco 18 och håller nu på att koppla in den nya instrumentpanelen. Det satt en sån här Vakuummätare i båten när jag köpte den.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Vacuummeter-32175/

Är det något man har någon nytta av eller kan jag plocka bort den?

Det står på biltemas sida att den hjälper mig att köra bränslesnålt. På vilket sätt gör den det? Hur ska jag läsa av den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du har högt vacuum så går det snålare än med lågt. Kolla när du gasar och accelererar då minskar vacuumet. Jag har mätare på bilen men i mitt tycke onödigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sådan mätare satt i vår båt också när vi köpte den. Jag kan för mitt liv inte förstå hur den ska kunna göra någon som helst nytta i en båt. Möjligen i en bil med manuell låda där man ju välja växel efter omständigheterna men i en båt gasar man ju så mycket som behövs för den fart man vill ha...

Känner man då till det optimala varvtalet för sjömil/liter så behöver man ju ingen mätare som visar det.

Fast jag är mycket öppen för andra erfarenheter då jag gärna låter vacuummätaren sitta kvar i båten! wink

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delar helt uppfattningen att den är onödig på en båt. Mät hellre upp förbrukningen för olika farter. Exempelvis genom att köra samma sträcka flera gånger. Har du en lös tank kan du väga tanken (exempelvis med en fiskevåg) för att uppskatta hur mycket som gått åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såna där mätare är av väldigt tveksamt värde i en bil (det var nån sorts trend på 80-talet att ha såna men de försvann nog för att de inte spelade nån större roll), och jag skulle säga att den är helt oanvändbar på en båt. En sån kan i en bil i bästa fall funka som en liten fingervisning till att lära sig köra mer bränslesnålt, men inget av det har ju nån särskild betydelse i en båt.

Hade en sån i en gammal Saab 99, och den visade i princip rött eller grönt beroende på om man tryckte på gasen eller inte... Dock gick det att lura i en del folk att det var en turboladdtrycksmätare (hade tyvärr ingen turbo).

Slit bort mätaren och sätt nåt användbart i dess ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...