Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
PikeMike

Problem med ankarspel

Rekommendera Poster

Hej Jag har en Lewmar pro fish 1000 som strular när linan ska matas in. Ankarspelet matar in linan i 10 s för sedan pipa till och stoppa. Den funkar sedan i 10 s igen direkt därefter. Detta trots att motorn går eller landströmmen är inkopplad. Någon som vet vad det kan bero på? Någon som vet en bra tekniker som kan hjälpa till? /mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att det är ett överbelastningsskydd som löser ut? Prova att köra 3-4sek så att båten börjar att röra på sig och när du ser att linan börjar att slacka så kör på i 3-4sek igen. Kör så hela tiden till du har dragit ut båten så den ligger så gott som över ankaret. Sen kan du bara spela upp det. Tror att du överbelastat spelet med att dra hela båten och inte låta spelet få vila. Det är min åsikt i detta men finns fler. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontrollera batteribanken (vilospänning och ladd-mottagning), kan vara dåliga batterier. Ett ankarspel som belastas kräver mycket kräm från batteribanken.  Landström (10-20 A?) hjälper nog inte, generatorn ger dock mer (>35 A?). Vill du läsa mer om el och batterier har skyllermarks.se mycket matnyttig info.

Är ankarspelet på 1 KW kan den kräva över 80 A (1000 W / 12 V = 83 A).

Borde även finnas ett felsökningsschema i manualen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Problemet med att ankarspelet bara kör i 10s gäller även när linan är helt slak, dvs utan belastning.

Batterispänning ligger i viloläge på 13,5 V.

När jag kör ankarspelet så dippar spänningen något, men ligger över 13 V (kan vara att voltmetern inte hänger med i svängarna, i och med att ankarspelet bara kör i 10 s).

Ankarspelet ligger på startbatteriet. Har inte haft några problem med att starta motorn, men ankarspelet kanske kräver mer?

Kan det vara ankarspelets motor som skärvar och behöver renoveras?

Att ankarspelet piper till indikerar att den mäter något och stannar med avsikt. Någon som vet vad en Lewmar profish 1000 mäter?

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle bli förvånad om en kärvning eller felaktighet i en motor indikeras med ett pip. Att den sen kommer med 10s mellanrum gör att det blir troligare som du är inne på att det är en tidsinställning. T.ex för att ge en viss inmatningslängd. Vore mer användbart vid utläggning men kanske har man installerat lite bakvänt. 

Belastningen är sannolikt större från startmotorn så batteriproblen är inte sannolikt. Kan du mäta spänningen vid ankarspelet. Kontaktorn kanske är trasig men det troliga är att det helt enkelt är en tidsinställning som du kanske kan ställa in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Fick hjälp av en klok herre på Runmarö. Lte pinsamt att jag inte insåg det självklara :(

Det var batteriet i fjärrkontrollen som var problemet.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att det löste sig...och fan att man inte kollar såna enkla grejor först smileywink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...