Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Elisa_A_R

Hjälp! Nybörjare om vinterförvaring (vagga)! Pris? Kvalitet?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag vill köpa en båt som ligger precis i max av min totala budget (försäkring och drift borträknat). Det ingår ingen vagga till båten, däremot en täckställning. Det är en 30 fot fenkölad segelbåt. Har sett tyresöstöttor på blocket för allt mellan 2-10 000 kr. Tvåtusen och däromkring funkar, inte tio. Är därför mycket tacksam för hjälp med vägledning här. Vilken slags vagga ska jag ha? Ska jag automatiskt välja bort de för 2000 för att de är misstänkt billiga (stulen?)? Hur ser man om vaggan är i för dåligt skick? Kan ju lägga till att jag ännu inte löst frågan om vinterförvaring (bor i Stockholms län), men det blir utomhus någonstans, på någon båtklubb. Marinorna/varven är lite för dyra för mig.

Så jag är alltså väldigt tacksam för hjälp här för att inte försätta mig i en omöjlig situation till hösten. Samtidigt vill jag ju väldigt gärna ha den här båten.

M v h

Elisa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar du en billig vagga i metall utan alltför mycket rost som ser rejäl ut och inte alltför hemsnickrad till en billig peng och den ligger rätt nära där du ska ha båten tycker jag du ska våga slå till. Bra är om stöttorna är ställbara med skruvar så du kan efterdra och passa in till just din båt. Kolla också om du får ha vagga på klubben, vissa klubbar tillåter bara stöttor pga den sjösättningsmetod de använder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon båtklubb? Antar att du då redan är medlem annars kan det bli svårt att få en plats. Som Peter skrev fler o fler klubbar rekomenderar Seaquip stöttor eller liknande eller så ska vaggan vara helt demonterbar då alla inte lyfter båten på plats direkt med kran utan har vagnar, samt att vaggan måste kunna demonteras för att stuvas undan sommartid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för svar. Ja, jag är medlem men jag står i kö till vinterplats så jag måste se mig om efter något annat (tips mottages tacksamt...). Och vad kostar stöttor? Har inte sett några sådana på blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa klubbar kräver att du HAR vagn! Vissa klubbar kräver att du INTE har vagn!
En jäkla röra det här!
Mitt tips är att snickra en stadig jäkla trävagga om klubben/varvet går med på det sen sparar du pengar till riktiga stöttor/vagga/vagn när du vet var och hur du ska vinterligga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara jag som reagerar på meningen:

Jag vill köpa en båt som ligger precis i max av min totala budget (försäkring och drift borträknat).

För mig låter det ruskigt riskabelt när det gäller stora investeringar i allmänhet men båtar i synnerhet. Man brukar ju säga att båtar är svarta hål när det gäller pengar (och tid) så att lägga alla sina besparingar på inköpet kan lätt sluta i gråt och tandagnisslan när första stora reparationen kommer som ett brev på posten.

Jag skriver inte detta för att måla fan på väggen utan för att jag tror att det är ganska viktigt att ha en väl tilltagen buffert för att täcka upp kostnader som kommer efter köpet...för de kommer garanterat. Är man då barskrapad så blir det ju inte mycket till sjöliv.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä!
Jag reagerade också på det och tänkte tipsa om att köpa en billigare båt men... så tänkte jag att det skulle verka så jäkla trist!
Även jag tycker att det är lite riskabelt att satsa allt på själva båten!
Sen blir allt dyrare ju större båt man köper!
Nytt segel, motorreparationer... u name it!
Herrejisses! Varenda vantskruv, tamp, skot eller vad det kan vara som behöver bytas pinnar snabbt iväg med större dimensioner!
Men drömmer man om en trettiofotare och inte har brottom med uppdateringarna av den.... Så varför inte?
Det var just därför jag föreslog en rekorderlig trävagga och sen spara ihop till det som verkligen krävs i den hamn man ska vinterförvara båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper du stöttor (rätt dyrt, tror det blir strax under 10tkr minns inte riktigt) så har dom nog nästan samma värde begagnade sedan. Det gäller ju inte för något annat på båten direkt... ;) Att man kan få igen pengarna för investeringen.
Om du får vinterplats där man drar upp båten ur vattnet på en vagn så är stöttor mkt mkt mkt enklare att sätta dit. Om det är en kran som lyfter upp båten vet jag inte, då kanske vagga är enklare. Men som ngn redan nämnt är det inte säkert att du kan välja själv utan klubben/varvet du hamnar på kan ha regler.

Det är ju två månader kvar tills du behöver köpa stöttor. Låt det bli en separat budget och inte inverka på båtbudgeten? :)

Om du måste ligga på varv ist för klubb första vintern så kanske dom står för lån av vagga/stöttor. Innan jag skaffade båtplats (och sedan båt) var jag i kontakt med ett varv som hade så. Vet inte om det var ett undantag eller hör till vanligheten. Men jag skulle iaf säga att det bästa är om du väntar med att köpa stöttor eller vagga tills du vet mer! Fast frågan var väl egentligen vad det kostar. Jag tror en lätthanterlig vagga eller stöttor kostar rätt mkt och något svårhanterligt svårsålt går för mkt mindre. Just grejjer till upptagningen vill du nog ha saker som är lätta att jobba med och som man litar på. Hon ska ju stå där ett halvår sen... Och under upptagningen vill man ju inte försena processen för alla som är med med grejjer som krånglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en båt på Svinninge Marina http://www.svinningemarina.se/ och fick överta sjö och landplats. Vaggan var hyrd och kostade då 2002 strax under 2000 kr att hyra och lite över 8000 kr att köpa, så jag köpte en. En mycket praktisk vagga. http://www.svinningemarina.se/websites/svinningemarinase/filbank/Svinningevaggan brochyr 2012.pdf Nästan en kombination av vagga och stöttor. Lätt att sätta upp och ta ner och att förvara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nu är båten köpt... för maxbudget. Blev några tusenlappar över för lite ditt och datt. Båten har en hyfsat ny motor (2007), helt ok storsegel och är i gott skick, det ska inte vara några större (läs >10000) investeringsbehov nära förestående med undantag för en ny genua som jag nu börjar spara ihop till en ny genua (vet vad det kostar) men nöjer mig med den befintliga under innevarande säsong. Maxbudget är alltså årets budget. Säljaren verkar seriös och kunnig. Håller tummarna för magkänslan.

Jag har fortfarande inte ordnat vinterplats på klubb men börjar leva med tanken på varv. Då finns det lite bättre möjligheter. Har också kollat vad det kostar att hyra stöttor.

Köper sannolikt inga stöttor förrän jag fått plats på båtklubb så att jag vet exakt vad som behövs. Tack för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Elisa!

Gratulerar till båtköpet!

Det där med vagga ordnar sig.

Själv är jag lyckligt lottad då jag både har svets och kunskaper samt bor på landet en stenkast från vattnet. Slipper krångla med klubbarnas regler och tjafs.

Jag svetsade om en gammal gödselspridare till båtvagn. Se bild. Då blev mina stöttor över. Man kan skymta dem på bilden, de två ledbara plattorna. Faktum är att de bara står och tar plats och jag kommer inte använda dem mer.

Så äre något du är intresserad av så hör av dig. När jag seglade hem min båt från St Anna efter köpet så tog jag stöttorna på släpet. Sedan ställde jag upp båten på kölen på en 2x4 bräda  på högkant medan hon hängde i kranen för att hitta tyngdpunkten. Ställde dit stöttorna och karnen släpte ner båten. Sedan kunde jag svetsa vagnen och lyfta över henne från stöttorna till vagnen.

Jag rekommenderar en enaxlad kärra och inte en tvåaxlad vagn med tanke på hanteringen att backa en tvåaxlad. Se tidigare inlägg om det i en annan tråd.

Önskar sköna seglatser med nya båten.

Hälsningar,

Kalman

post-22282-1394237174,1955_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gratulerar till köpet!

Samtidigt kan jag inte låta bli att påminna om den gamla pessimist-sanningen: Det finns två riktigt glada dagar i en båtägares liv. Den dagen han köper båten och den dagen han säljer den.

Men man får många sjöna minnen mellan dess! Välkommen i båtgalningarnas skara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...