Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
adde_xboy

Vågar man köpa ett okänt båtmärke?

Rekommendera Poster

Har hittat en båttyp som jag gillar (dörr ut till sittbrunn) till ett pris som verkar vara mycket för pengarna, vill inte lägga ned alltför mycket pengar på ett båtinköp. Men märket Öja Delfin 590, går inte att hitta någon info alls på nätet om den.

Skulle ni våga slå till på ett okänt märke?!?

http://www.blocket.se/gavleborg/Oja_Delfin_590___89_36038576.htm?ca=11&w=3

Tydligen har den varit uppe på tapeten förut här, lika okänd då:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=427659

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inget heller.Båten har nog varit till salu ett bra tag.Om du gillar båten,och täcker dina behov så köp den.Men om jag skulle jag köpa en sådan båt?nej.Den dagen som jag skulle vilja sälja båten,då blir jag tvungen att informera den nya ägaren,om fabrikat och andra båtegenskaper,och det är många som kommer att backa.Men visst, det är en rejäl båt för pengarna,men du kommer inte att hitta andra båtägare med samma båt för att diskutera/prata om olika lösningar,ang båten.Det kryllar med båtar just nu på blocket.En av mina båtar är av okänt fabrikat.Men jag har inte lyckats att sälja den än,även om båten är bra.Detta är vad jag tycker.Hoppas du får flera svar för för/emot

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett trix man kan göra är att bygga en enkel hemsida där man samlar den informationen man har när man skaffar båten och fyller sedan på allt eftersom åren går. På så sätt blir båtmodellen känd inför en framtida försäljning. Funkade för mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvalitetsmässigt finns det knappast något att oroa sig för. Båten är byggd i Österbotten, i samma trakter tillverkas Swan, Bella, Finn Yachts, Baltic Yachts, Minor, Targa och så vidare. Att sitta på lokala fiket som tillverkare av en båt med medioker kvalitet finns inte på kartan :-) Här i trakterna är modellen rätt vanlig och jag har inte hört att någon skulle ha sjunkit helt opåkallat, den är nog mest som alla andra båtar av samma generation. Rätt snygg enligt min åsikt.

Båten är ju inte ny så det gäller att kolla det vanliga, men motorn är oftast en större orsak till oro än båten. Stavningen verkar fö vara Delphin, något som kan underlätta googlandet.

På finska nettivene finns ett antal till salu, prismässigt  ligger ju din bra till i jämförelse:

http://www.nettivene.com/delphin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för svaren. Ska åka och titta på den, se hur den känns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, (om det är den båt jag tror att det är) så har den ju varit till salu sedan minst förra våren när jag letade båt. Redan då till ett bra pris. Av olika omständigheter blev det aldrig att jag ringde på den. Att den fortfarande är till salu är ju konstigare än fabrikatet. Angående en båtmodells vanlighet kontra kvalitet finns det inget samband.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det främst är motorn som ger risk för problem, nästan 20 år gammal. Men på bilden står båten på trailer och motorn är ju av känt märke, så det borde gå att ta med båten till ett oberoende proffs på Mercury som kollar om den är i OK skick.

Det man ser på bilderna så verkar det vara mycket båt för pengarna, enda nackdelen som gör mig fundersam är att det verkar osäkert att kliva på och av båten fram i fören, ser inget att hålla sig i där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sagt att jag vill testa båten i sjön annars kommer jag inte ens och tittar på den. Sedan eftersom det är en firma som förmedlar borde det gå att lösa ifall motorn visar sig trasig på något sätt. Dock när jag ringde i lördags var det en person där som inte visste ett dugg om båten. Han fick ett gäng frågor som de skulle ringa och besvara på måndag eller tisdag. Får se om de hör av sig imorgon då.

Lade också märke till att det inte finns något att hålla i sig i fören. Men det är enkelt fixat, typ skruva dit en hajfena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...