Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024
K-Haddock

Volvo Penta D3-190 & Aquador 23DC förbrukningskarta

Rekommendera Poster

Hej,

Har nu haft min Aquador i 2 år och oavsett om vi är fyra eller om jag är ensam i båten mer eller mindre last så ger det inget utslag på varvtal eller förbrukning. Jag har satt ihop ett diagram baserat på VP's genomsnittsdiagram plus en exakt beräkning på min båt. Hoppas det kan vara till nytta för någon...

Glad sommar!

//K-Haddock

post-10013657-1394237143,1235_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på vilken totalsnittsförbrukning du har per säsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att din 23DC drar så pass mycket mindre diesel per distansminut i 21 knop jämfört med 27 knop. Gissar att det beror på skrovets utformning, för andra båtar med dieselmotor brukar ha en plattare förbrukningskurva mellan 20 och 30 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kollat alla D3, D4, D6 på Pentas hemsida och de har samma kurvor, dvs ingen plattare kurva. Jag är mycket nöjd med D3. Den drar ju extremt lite och är björnstark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om omväxla dessa kurver till liter per distans blir det ganska plattare.
För min KAD32 (samma skrov) ser det ut nästan konstant 1 L / M oavsett fart till 25 knop.. Kanske elektroniken i D3 gör sitt jobb bra.


 

Senast ändrad av NicolasJ | 13 juli 2012 | 11:27



Senast ändrad av NicolasJ | 13 juli 2012 | 11:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nicola J har aldeles rätt. Det är inte konstigt alls då förbrukningen är mätt per tidsenhet. (med reservation för att jag endast kan avläsa diagrammet , siffrorna är för små)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att se bilder i gamla inlägg här? Har samma båt och motor, vore intressant att se diagrammet.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...