Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Bjorn_J

Biltemans impeller (igen)

Rekommendera Poster

Hejsan!

Väljer att starta ny tråd om Biltemas impellerar, jag har läst den förra.

Just nu sitter jag i båten i Breviks hamn på Sydkoster.

Var ute för en stund sedan,en bra bit ut på öppet vatten för att tömma en speciell tank. På tillbakavägen in i den förrädiska kostërskärgården går motorn varm (en VP TAMD 31) det luktar också brännt gummi, jag låter motorn gå på lägsta möjliga varvtal och söker etfer en bra nödhamn. Konstaterar att motorn får en liten mängd kylvatten. Låter motorn går på lägsta möjliga varvtal, (det blåser en hel del). Söker  lä i en känd naturhamn. Kontrollerar först sjövattenfiltret som befinns vara utan anmärning.  Ner i motorrummet som miljömässigt nu mest påminner om en bastu, där plockas den nyligen bytta impellern från Biltema ur, och mina fingrar blir alldeles mjöliga av ett fint svart stoft. Vid inspektion visar det sig att de cylindriska kammarna längst ut på imellerns vingar är bortnötta, likaså är vingarna lätt fransiga. Tur att jag har en bättre begagnat originalimpeller att sätta dit istället.

Kollar sedan loggboken, och den nu utbytta impellern har bara snurrat i motorn ungefär tio timmar. En impeller borde väl hålla iallafall bortåt 1000 timmar eller iallafall 500?

Jag tänker iallafall inte köpa fler impellrar från Biltema!

Detta kommer att resultera i en skriftlig reklammation till Biltena!

Mvh Björn J.

Senast ändrad av Bjorn_J | 29 juni 2012 | 15:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja snålheten bedrar visheten, och nu fick du ditt straff ..:-)

Senast ändrad av Westfjord26 | 29 juni 2012 | 15:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att du inte fått stopp på inflödet av kylvatten med följd att impellern gått varm? kan ju mycket väl vara något som inte tagit sig hela vägen till filtret, typ en kasse eller större tångruska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer. Det låter som impellern gått varm och det har då inte med Biltema att göra

För övrigt har min pappa kört Biltema impeller i många år och även jag när jag haft volvo motorer. Har fungerat väldigt bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara instämma... Har kört med Biltema impellrar och kontrollerat dom varje år och har inte något ont att säga om kvaliteten! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp kör också med Biltemas impeller . den funkar fint. Har haft den i två sässonger. Hur ofta byter ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Produkter från Biltema kan vara lurigt. Vissa är ren och skär skit. Vissa är samma som orginal men logga är ibland utbytt till Biltema

Oftast är kvaliten någonstans däremellan.

Vet vissa saker på Biltema som är precis samma som orginalet. 

Men om man vill ha garanterad kvalitet så förstår jag inte varför man till en marinmotor frångår orginaldelarana. GIvetvis är orginal dyrare men beror på att de är tvingade att lagerhålla ALLA delar och Biltema beöver endast hålla vissa delar i lager. Därav en av orsakerna till lägre priser. Andra kan vara att det inte är samma kvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad vore båtlivet utan Biltema ;-) har använt både orginal och pirat båda har fungerat utmärkt det är bara priset som skiljer dem åt och en impeller kan paja av många olika anledningar så att kategoriskt skylla på att det inte är orginal (VP) som är orsaken till ett eventuellt problem är att göra det lätt för sig.

/Kenbja

P.S Kör på Biltema olja undrar hur detta skall sluta ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen förstår jag inte hur man kan riskera en motor värd 100.000:- och mer för att spara en hundring på en biltema impeller, Sätter man in orginal och motorn klappar ihop kan man ta hela grejen med tex VP eller Mercruiser. Om man nu inte har råd med orginal, hur har man då råd att ens vara ut på sjön?

Endast orginal i mina motorer, aldrig BT skit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte alla er som utan förbehåll skriver att det måste vara original , annars är det skräp. Jag undrar om alla de som för några år sedan hade problem med Volvos originalimpellrar håller med er. Jag gör det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom tog även på sig ansvaret då. Blir det motorskada pga dåligt orginal så tar dom ansvaret. Försök att få BT att bekosta din renovering pga kass impeller. Orsak nog till att hålla sig till orginal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dagsläget lär inte Penta ta på sig ett skit. Se bara hur dom hanterar alla problem med D-serien. Mängder av totalras som ägarna själva får bekosta

Då jag oftast försökt hålla mig undan Penta motorer så är det inte så ofta jag behövt välja mellan att köpa original och pirat. Dock har det blivit några båtar kortare tider och då handlar det mer om en princip att inte bli rånad/blåst av Penta på deras hutlösa priser mer än att spara pengar

Senast ändrad av Capitan | 30 juni 2012 | 15:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...