Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
elfanomad

Blyersättning V8

Rekommendera Poster

Hello.
Ursäkta att jag startade en ny tråd angående ämnet... men blev fundersam över mitt motorproblem. 
Resume, motorn kommer bara upp i 4000v/min och kan hålla det i bara 20 sek innan den tappar effekt ner mot 2000v/min. Smårök kommer ur vevhusventilationen och tomgången är dålig efter använding. Har gjort kompprov där värdet på 1 cylinder (nästa 2 cylindrar) blev dåligt.

Nästa steg, kolla ventilerna och göra ventiljustering.

Fick ett tips idag från en kunnig person har du använt blyersättning, det låter som du fått dåliga ventilsäten...Jag har inte använt blyersättningsmedlet eftersom förra ägaren sa att endast 95-oktan behövs eller blyfritt. Vad tror ni? Kan det vara felet till min dåliga motor? 
Motorn är en VP AQ271C från 1990. Inga toppar bytta eller liknande, allt orginal.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt ädre v8or än så och aldrig haft blyers i ! Tydligen är blyet i soppan bortaget för mångamånga år sedan i Usa så våra motorer behöver inte detta 'mirakel medel' i bensinen... Boatlife.se är utmärkt forum får oss med v8or . Massor av kunskap finns där . Vet att detta diskuterades tidigare ,så ta och bli medlem och starta med att söka på just blyersättning .. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10,6 
10,6
12,5
9,4    (efter olja i tändstifthålet...12,1)
12,5
4,9    (efter olja i tändstifthålet...5,9)
12,3
11,0

Motorn varmkörd vid bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering av mina motorproblem:

Idag monterade jag ner motorn och fick tyvärr dåligt besked (se bild). Hade hoppas på att det var ena toppen som var dålig men icke sa nicke. När kolven ser ut som den gör är det helt enkelt motorrenovering eller en ny utbytesmotor typ från t ex Ancora eller US.online.

Någon meck i Stockholm som har tid? Haha

Imorgon kommer jag ta ner allt runtom cylinderblocket och tråget. Så det enda som kommer vara kvar är just det (lättare att få ur den ur båten). Kommer även börja lossa den från sprängkåpan och motorfästen. 

Så, liten lastbil med kran och en mek som kan få dit den nya (som kommer inhandlas i veckan) är nästa projekt:-)
 

post-19763-1394237156,514_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att se, speciellt mitt i sommaren...

Nu uppkommer ju frågan varför det blivit som det blivit...?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är lite trist när det händer innan semestern. Tyvärr hade jag det här på känn redan vid sjösättningen i vår men hade hoppats på att det var tändsystemet som var boven (typ tändstift m.m.).
Efter tips härifrån så gjorde jag ett kompprov och fick reda på att något var galet med en cylinder. Tog mina amatörhänder och skruvade isär motorn och fick svaret. Hur det har gått till? Bra fråga men kan den ha gått varm...för varm? (dock inte i min ägo, har stenkoll på sådant) Jag har bara ägt båten i ca 1 år och 3 mån och det kan vara en nit jag gått på från den som sålde båten till mig (för övrigt en båtförmdelingsfirma). Tror det är svårt att bevisa att kolven var trasig när jag köpte den men i ärlighetens namn har motorn inte gått klockrent någon gång mellan spannet 3800-4500 varv. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...