Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Torparn61

Placering av backventil vid el-toa

Rekommendera Poster

Har en el-toa i vår båt. Slangen går till en septitank men har ett problem, det är att en del av det som vi spolar ut från toan kommer tillbaka in i skålen.
Det gör att det börjar att lukta illa i toan.

Fick tipset att ansluta en backventil, vilket låter rimligt tycker jag.
Men frågan är var man ska placera backventilen?
- Ska man placera den direkt efter ut-pumpen?
Kan det då finnas risk för att det inte blir något vatten kvar i toaskålen (vilket det bör vara)?
- Ska man placera den strax innan inloppet (ca. 1,5 meter från toan) till septitanken?
Kan det då finnas risk för att det blir som det är nu?

Skulle bli tacksam för tips, om var jag ska placera backventilen!
Ska ut nästa vecka, så det skyndar lite.

Senast ändrad av Torparn61 | 29 juni 2012 | 00:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte vad du har för fabrikat på el-toan i din båt, men i en Par-Brydon sitter det redan en backventil.

Den sitter i slangstosen mellan skål och 2 slangen som går till tanken. Jag vet inte mycket om konstruktionen på andra to-or men rent spontant tycker jag samtliga borde vara konstruerade på liknande sätt. Om inte annant så för att motverka att lukt går tillbaka från tanken.

Jag hade börjat med med att skruva isär och kolla lite innan jag satte dit fler ventiler. Men om du absolut vill sätta dit ytterligare en ventil så bör du sätta den så nära toan som möjligt för att undvika att det luktar ur slangen.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för detta snabba svar!
Vet inte själv vad det är för fabrikat, köpte båten, hösten 2010.
Plockade isär lite för att kolla efter backventil, och vad jag kan se,
och enl. förra ägaren så finns det tydligen ingen backventil.

Nu till en följdfråga, kan man använda en sådan här backventil?
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4176

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter med 99,9% säkerhet en backventil på utloppet från toan, som tidigare skrivits. Problemet med de ventilerna är att det kan fastna lite urinsten eller annat på läpparna och/eller att gummit börjar bli dåligt. Väldigt vanligt att man måste byta backventilen. Jag har gjort det själv i år. Tror iofs att en rengörning hade räckt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat lite till nu.
Troligen, (men inte 100) så är det en Biltema El-Toa.
Som dessutom knappt är använd, kan ju förvisso vara de problemen
som du skriver om ändå.
Backventilen som jag länkade till, är det en sådan man använder annars?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas el-toa har ingen inbyggd backventil. Vad du ska använda vill jag inte ge något råd om. Har ingen egen erfarenhet och misstag är så äckliga, så du bör fråga någon som vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sån vanlig backventil funkar om du inte gör något stort paket eller spolar ner någonting annat än vätska i stort sett. Dom här gummiläppbackventilerna är som om du tänker dig en cykelslang till balongdäck, som allt går igenom. Slutarändan är ihotryckt, ofta till ett mersamärke ett plustecken eller ett spår bara, bilden är en jabsco, mersa, så att det du spolar kan klämmas igenom sen klämms slängändan ihop igen och stoppar återflödet.

I en vanlig backventil kan endast jättesmå fasta saker passera.

http://www.ebay.co.uk/itm/Jabsco-Marine-Manual-Toilet-Joker-Valve-29092-1000-/251356538694

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...