johzac 2 Postad 28 Juni , 2012 Hittar inget inlägg som stämmer på min situation även om det finns många liknande. Jag har en Örnvik 570 Kabin med en AQ130 och VP 100-drev. Efter att ha spenderat våren med att renovera kabinen och delar av motorn så provade jag den för första gången i onsdags. TIll min förskräckelse konstaterade jag att den inte kommer upp i planing utan bara i 6 knop! När motorvarvet kommer upp i 2000 rpm så vägrar den varva mer, det låter bara mer... I friläge varvar motorn bra och förgasarna är ställda enligt instruktionsboken. Båten fungerade innan den lades upp på land för två år sedan. Det satt dock trimplan på vid det tillfället (vilka någon varit vänlig nog att demontera nu). Mina tankar: Förra ägaren hade säkert inte tokfel propeller på båten och om den hade kaveterat kraftfullt så skulle väl motorn snarare rusa än vägra varva? Motorn må ha några år på nacken men inte skall den väl ge upp kraftmässigt så? Tändningen tycks stå rätt (billig strob att kolla med men den feltänder inte och som sagt så varvar den bra i friläge). Jag har testat att justera läget för drevet (den var ställd på det bakersta/högsta och jag har idag testat två hål lägre utan skillnad) men varför skulle förra ägaren ha den felställd? Några idéer? Gör det verkligen 15 knops skillnad med trimplan? Vill inte på vinst och förlust plöja ner 5000 till på en båt som jag börjar ge upp om.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 28 Juni , 2012 Spontant tänker jag kompressionstest av motorn. Motorn har ju mycket lättare att klättra i varv utan belastning. Enkelt att kolla och kostar ju inget. Är kompet dåligt på en eller flera cylindrar blir motorn helt klart orkeslös. Men man kan ju tänka sig andra fel också förstås. Går motorn fortfarande jämnt och fint vid 2000 varv där den vägrar varva mera? Är det soppatillförseln som spökar borde den hacka och hosta. Har också svårt att tro att propellern skulle vara så fel. Möjligen något inre fel i drevet, men du hör inga missljud direkt eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 28 Juni , 2012 Kontrollera kompression, ventilspel (0,50mm) , brytaravstånd (0,45mm), tändpunkt (12grader) Kolla sen att Du verkligen har gnista på alla stift, kontrollera att den får tillräckligt med bränsle, att det är friskt bränsle. Med detta har Du grunderna och kommer långt, spontant så tycker jag det känns som bränslebrist men man vet aldrig. Trimplan gör inga underverk och en VP130 motor skall orka varva mer än 2000 rpm belastad om den så står still i vattnet. Det är helt klart motorn. OBS. vad motorn varvar obelastad är helt ointressant, säger absolut inget mer än att den går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 28 Juni , 2012 Tack för detta. Känns lite positivare även om jag riskerar att behöva byta block. Det är grejer jag kan hantera med lätthet och själv. Bränslet tror jag inte att det är - nytankad från 0 och förgasarna genomgångna och inställda. Förvisso bara grundinställda... Kanske ska feta upp lite och testa. Ventilspel och brytare är faktiskt bra poänger. Slipade ju in ventilerna men har glömt att kolla spelet... Brytarna vågade ajg inte pilla på. Borde ju vara rätt sedan tidigare (men skadar inte att kontrollera). När motorn heter B20 så funkar den i ur och skur, när den byter namn till AQ så blir den lite känslig... Är orolig för kompet, var i lägsta laget. Har ju dock slipat in ventlierna så det borde blivit bättre. Får ta och kolla (även om jag inte är jättesugen på att lyfta ut hela motorn och modifiera ett nytt block, men men). Tack så länge, återkommer när jag gått igenom den här lista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vedhuggarn 2 Postad 28 Juni , 2012 Öppnar förgasar spjället fullt med växeln i?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 28 Juni , 2012 Hmmm, det har jag ju inte kollat. Kan ju vara en början (tillsammans med ventiler och brytare). Bara att hoppas att blocket inte är slut. Båten gick ju dock bra innan den lades på land och cylindrar slits inte så mycket när motorn står still... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 29 Juni , 2012 Så nu går hon som hon ska (någorlunda i alla fall). Stort tack för hjälpen. Det är så lätt att snöa in på fel spår och bortse från det uppenbara ibland... Justerade ventilerna (det behövdes...). Vips så svarade motorn ännu bättre än innan på gaspådrag. Kompressionstestade alla cylindrar och konstaterade att det är lite (-0.8kg) lägre på 1 än de övriga men alla ligger med marginal över 9 så jag bedömer att det klarar några drifttimmar till. Satte ihop det hela och kastade loss. Tuffade fram genom vår kanal i max 3 knop. Kom ut på öppet vatten och drog på - motorn varvade på upp till 2000 rpm och sedan hände inget... Skit! Vänta nu, det gick lite fort när jag satte ihop det hela. Kontrollerade om den gick på alla cylindrar och konstaterade då att jag växlat 2:an och 4:an. Bytte och nu varvar hon på och kommer upp i planing med lätthet. Det fanns en hel del att justera på ventilerna, det var bara någon ända tiondel på vissa och det med kall motor. Än en gång, stort tack för er tid och hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asosilver 0 Postad 16 April , 2014 Hej Ursäkta att jag bryter mig in på tråden, även om den är gammal. Vat du vad din båt snittar i förbrukning? Har en likadan på gång men ägaren visste inte det. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser