Stajzs70 0 Postad 28 Juni , 2012 Jag har fått problem med kompressorn i min kad44 motor. Är det någon fara att köra båten utan kompressorn inkopplad? Vilka nackdelar är det att inte använda kompressorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 28 Juni , 2012 Det är ingen fara. Din motor kommer att tappa en del vridmoment så du kommer att få svårare att komma upp i planing men för motorn i sig spelar det ingen roll. Mer än att den får kämpa lite mer i längre etapper då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stajzs70 0 Postad 28 Juni , 2012 Men är det bara jobbigt att få båten i planing eller påverkar det förbrukningen av bränslet på något sätt? Innebär detta att jag skulle kunna köra utan kompressor under 2 veckor i skärgården? Kompressorn har inget med laddningen av batterierna eller koppling till generatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 28 Juni , 2012 Inga problem att köra utan kompessor. Som ovan skriver så kan man nästan säga att kompressorn endast går in när du skall upp i planing. Mao används den inte när du cruisar i 6-7knop och inte heller i marshfart 24-25knop om det nu är en sådan typ av båt. Men som sagt den kommer bli segare upp i planing. Den har inte med något annat att göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stajzs70 0 Postad 28 Juni , 2012 Jag har en aquador 26 dc och marchar runt 22-24. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 29 Juni , 2012 Får du bara upp den i planing så är det inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 29 Juni , 2012 Jag kopplade ur kompressorerna på mina KAD 44 och det var helt omöjligt att komma upp i planing. Krävdes att ha i alla fall den ena komressorn körandes för att inte vara helt begränsad till lågfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 29 Juni , 2012 Minns en diskussion i detta forum för 3-4 år sedan av KAD44 (som jag också har i min båt) och då skrev någon att det finns vissa som har kopplat en manuell strömbrytare (vid förarplatsen) till kompressorn. Fördelen är att man kan slippa det extra oljudet om man vill köra med en viss fart, där kompressorn normalt går. Är nog i första hand när det är hastighetsbegränsning t ex 12 knop, eller vid dåligt väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser