Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Zer0

yamaha spikar

Rekommendera Poster

så våran yamaha 75 hk från 83 spikar på tomgång vilket gör det svårt o köra ut från hamnen o även in o lägga till vid öar en länk gick av föra året o sen dess har den spikat, kanske fel ord? vi satte dit en ny men den har gängor så vet inte hur den skall vara riktigt, någon som vet detta har kolla verkstadsbok o hittar inget där

Senast ändrad av Zer0 | 28 juni 2012 | 17:11

post-22613-1394237141,8649_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tändförställningen som styrs av den armen. Jag har ju redan berättat för dej lite om problematiken runt instruktioner för äldre Yamaha men dessa är de data på vad tändningen ska va som jag kan få fram. Din motor finns inte med men du har ju en 1140 cc motor och det skiljer ju inte så vansinnigt mycket mellan motorerna. Skulle nog ställt armen så den ger runt 7 grader eftertändning på tomgång och sen kollat så det inte for iväg alltför mycket från värdena i tabellen på fullast. Tänk på att tändningen på tomgång alltså ligger efter övre dödpunkt. Vid fullt är det dock som vanligt före övre dödpunkt. Ett annat alternativ är ju att ringa nån Yamaha-handlare och fråga..

Senast ändrad av jarb | 28 juni 2012 | 22:42

post-26269-1394237141,9587_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men hur vet jag när det är rätt eller så det där med elscheman är inte riktigt min grej kan jag testa lite vid bryggan eller måste växeln i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver bara en tändinställningslampa, Biltema har för ett par hundra. Sen skruvar du på armen till du har 7 grader eftertändning på tomgång. Sen brummar du ut o kollar att du får runt 20-25 grader förtändning med handtaget i botten. Egentligen borde man göra en riktig synkning av hela länksystemet till gas o tändning men vi har ju inte instruktioner för det men den här snabblösningen har alla odds att lyckas. Förutsatt att inget annat är knas med snurran förstås..

Senast ändrad av jarb | 28 juni 2012 | 22:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vart sätter jag tändinställningslampan ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här är kanske användbar.

http://motorka.org/doc/yam-remont-50-90.pdf

Vid snabbtitt: Beskriver elektronisk förställning med TPS, så den gäller ev. senare årsmodeller.

Lampan har tre sladdar, två till 12 V och en induktiv tånganslutning runt tändkablen för cyl 1. Antagligen den översta cylindern. På svänghjulet bör finnas en gradskala som avläses mot en  visare som sitter fast moterad i motorblocket.  

Lampan håller du i handen och riktar mot visaren så att den belyser skalan. Den blinkar en gång för varje tändning i samma ögonblick som skalan far förbi visaren. 

Senast ändrad av guestsson | 29 juni 2012 | 09:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

står att man skall skruva loss gradskivan tror jag det var o ställa den rätt men finns bultar på svänghjulet och det finns den stora muttern i mitten är det hela svänghjulet med måste lossa då o ställa rätt? förresten så var vi ute för några dagar sen o den funkade ganska bra förutom tomgång nu ville den inte tända till äns lite, kan det ha gott sönder helt nu eller kan det ha sotat igen bara eller tändstiften råkade ha i lite för mkt olja sist,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ingen som kan hjälpa mig lite snabbt är vid båten nu. har testat o ta bort alla tändstift o sätta iaf översta mot en skruv kanske inte går kolla så? får iaf ingen knista nått man kan mäta har en sådan där man kan mäta ohm volt o nått mer med kan man typ mäta tändkabel o sätta andra nån stans på spolen o se?

började ösa ner o åska så åkte hem men jag hann mäta tändspolarna, o första visar 12.4v andra 10.4 tredje inget alls, måste alla fungera för att man skall få gnista på nån av dem? annars fattar jag inget varför den inte tänder alls,

Senast ändrad av Zer0 | 12 juli 2012 | 18:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...