Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
ricjan

Volvo penta V8 bara dör efter en minut om man inte har mycket gas.

Rekommendera Poster

Har ett problem med min volvo penta v8 AQ271c. Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig.

Beskrivning av problemet:

Motorn går hyffsat lätt att starta, men om man låter den stå på tomgång eller med lite gas i så läger den av efter 1-3 minuter. Efter det så blir det lite jobbig och starta och jag måste vänta någon minut innan jag kan starta motorn igen. Motorn dör väldigt tvärt varje gång, ungefär som om man vred av nyckeln. Har jag dock mer gas i, så motorn går på högre varv så lägger den inte av. Detta medför att jag kan köra runt med båten med mycket gas i men när jag vill åka med mindre gas så tvärdör motorn efter någon minut. För varje gång som den dör så går den bara kortare och kortare stund för varje gång.

Någon som har tips om vad det kan handla om, den fungerade klockrent förra året innan vinterförvaringen?

Har kollat bränslefiltret och gjort rent det och sköljt igenom med bensin (trodde jag skulle fått vatten i tanken efter att båten stått över vintern), har även haft i K-sprit i tanken. Har öppnat bensinlocket för att det inte skulle kunna vara nå vakum i tanken samt kollat tändstiften.

Kan det vara fel på bränslepumpen? eller kanske tändspolen? eller har ni några ideer eller upplevt samma sak?

Hoppas på hjälp

Mvh

Richard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om förgasare. Men troligtvis kanske du behöver titta över din förgasare. Låter som det mest troliga är att du har problem med tomgångsnålen. Tror du har en för lite mer gaas, och en annan för själva tomgången. 

Förgasare är en underhållningsrej. Dessutom slits den ner efter ett antal 1000 liter bensin som skall igenom nålar och sånt. Luktar renovering och byte av lite stuff i den.

Men som sagt, jag är väldigt dåligt på förgasare.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du har skit i förgasaren. Skit i flotörhus och munstycken.

Rengöring och nya packningar hade jag satsat på. Om motorn gick bra förra året borde det inte vara större motorhaverier på gång.

Störst chans att det är problem med skit i soppan. Tankar du på sjömack så är risken ännu större än om du handlat från landmacken med stor omsättning på sin soppa.

Ett tipps som tidigare kommit från duktiga båtmotor meakaniker här på MG så jag bara förmedlar deras tipps.

(själv tankar jag endast på landmacken för att undvika sådant, bär hellre dunkar än skruvar)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...