rool 3 Postad 28 Juni , 2012 Jag har en V8 (Ford 7.4L) där det verkar som att det är en kolv eller kolvring som spökar, dålig komp och tappar olja. Frågan är, om det skulle vara en cylinder som är dålig, om det är billigare att köpa ett begagnat block istället för att renovera? För vad jag förstår måste jag lyfta ur motorn för att överhuvudtaget kunna kolla kolven/cylindern? Tacksam för tips och ideer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 28 Juni , 2012 Om vi säger att det räcker med kolv eller kolvring, och motorn är urlyft, hur lång tid skulle detta ta för en kunnig och efraren person att fixa? Jag frågar så jag kan förbereda mig på vad det kan komma att kosta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 29 Juni , 2012 Gör ett kompressionsprov, full gas, alla tändstift borta. Gör sedan ett till men spruta in lite olja i den/de cylindrar som har låg kompression. Åker värdena upp andra gången så har du de problem du oroar dig för, om inte så är det topparna som behöver renoveras. Om motorn måste ur för att hona/borra cylindrarna, byta kolvar/kolvringar så är det lika bra att renovera topparna på en gång. Man byter alla kolvringar på en gång inte bara på en cylinder, i varje fall om motorn är mer än några år gammal..Om det är värt att renovera beror mkt på hur gammal den är och om den är sjövatten eller färskvattenkyld, dvs finns det gods kvar i blocket för att borra och hur ser topparnas kylkanaler ut? Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 29 juni 2012 | 18:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 29 Juni , 2012 Tack för svaret, jag jagar en utbytesmotor eller utbytesblock för säkerhetsskull, vill inte tumma på detta att någon annan cylinder jävlas senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 30 Juni , 2012 Bara undrar hur säker du är på att det är kolv eller kolvringar som är felet, kan ju faktiskt vara en topp med dåliga ventilstyrningar och ventiltätningar som spökar. Kolvar och kolvringar brukar klara sig länge, topparna är känsligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 1 Juli , 2012 Jag har lämnat in toppen på provtryckning, toktät, så då flyttas tyvärr problemet nedåt:-( Har precis hämtat en utbytesmotor, så bara att börja skruva... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser