Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
rool

Renovera eller byta block?

Rekommendera Poster

Jag har en V8 (Ford 7.4L) där det verkar som att det är en kolv eller kolvring som spökar, dålig komp och tappar olja. Frågan är, om det skulle vara en cylinder som är dålig, om det är billigare att köpa ett begagnat block istället för att renovera?

För vad jag förstår måste jag lyfta ur motorn för att överhuvudtaget kunna kolla kolven/cylindern?

Tacksam för tips och ideer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi säger att det räcker med kolv eller kolvring, och motorn är urlyft, hur lång tid skulle detta ta för en kunnig och efraren person att fixa? Jag frågar så jag kan förbereda mig på vad det kan komma att kosta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett kompressionsprov, full gas, alla tändstift borta. Gör sedan ett till men spruta in lite olja i den/de cylindrar som har låg kompression. Åker värdena upp andra gången så har du de problem du oroar dig för, om inte så är det topparna som behöver renoveras. Om motorn måste ur för att hona/borra cylindrarna, byta kolvar/kolvringar så är det lika bra att renovera topparna på en gång. Man byter alla kolvringar på en gång inte bara på en cylinder, i varje fall om motorn är mer än några år gammal..Om det är värt att renovera beror mkt på hur gammal den är och om den är sjövatten eller färskvattenkyld, dvs finns det gods kvar i blocket för att borra och hur ser topparnas kylkanaler ut?



Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 29 juni 2012 | 18:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, jag jagar en utbytesmotor eller utbytesblock för säkerhetsskull, vill inte tumma på detta att någon annan cylinder jävlas senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara undrar hur säker du är på att det är kolv eller kolvringar som är felet, kan ju faktiskt  vara en topp med dåliga ventilstyrningar och ventiltätningar som spökar. Kolvar och kolvringar brukar klara sig länge, topparna är känsligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lämnat in toppen på provtryckning, toktät, så då flyttas tyvärr problemet nedåt:-(

Har precis hämtat en utbytesmotor, så bara att börja skruva...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...