Zkirken 0 Postad 28 Juni , 2012 Jag har en Buster XL från -97 som elen har lagt av på. Det har tidigare glappat en del men nu är det stendött. Har dålig koll själv men tror inte att det är speciellt komplicerat. Är det någon som trots denna dåliga information har någon idé om vad som kan vara fel? Elen stod av misstag på i båten i cirka 2 veckor. Kan det ha något med saken att göra? Båten startar dock utan problem. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 28 Juni , 2012 Hur är huvudströmbrytare? Förbikoppla den och testa. Inte ovanligt att dessa strular med åldern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 28 Juni , 2012 Oxiderade kontakter, någon kabel som lossnat någonstans? Köp ett universalinstrument och mät spänningar/motstånd, följ kablarna från batteri till eluttagen/lamporna. Är det totaldött så är det enkelt att hitta felen, intermittenta fel är ett helvete att spåra. Kolla huvudströmbrytaren, jag fick i år byta en två år gammal HSB för 299:- som pajade pga dålig kvalite (för mjuk koppar). Själv tröttnade jag på oxiderade och glappande kontakter i min RYDS och drog om alla egna elledningar, använde förtenta kablar samt tätslutande kopplingsbox. Senast ändrad av jan_af_lisoe | 28 juni 2012 | 10:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 28 Juni , 2012 Precis som ovanstående så tror jag att huvudströmbrytaren är boven. Om motorn startar så är ju batteriet och dess kontakter ok. Om all annan el (lanternor, länspump mm) är död så är huvudströmbrytaren minsta gemensamma nämnare. Om det glappat tidigare så är det än mer troligt. Så fram med 556-sprayen och putsa på kontakterna för att hitta felet. När du hittat det så ser du vad du måste byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 28 Juni , 2012 Men startmotorn går väl också via HSB (=huvudströmbrytaren )??? Så är det i alla fall i min båt där jag har dragit elen själv. Men jag tycker att HSB bör kollas ändå. Koppla bort batteriet och ohmmätt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 28 Juni , 2012 På min Buster XL som visserligen är av senare modell (2010) så går INTE startmotorn via huvudbrytaren, inte någon motorel alls faktiskt. Det är bara de avsäkrade delarna av elsystemet som bryts där, dvs lanternor, länspump, navigator mm. Jag blev själv överraskad när jag upptäckte det. Men förmodligen är det för att huvudbrytaren inte tål de stora strömmarna vid start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 28 Juni , 2012 Jag är av åsikten att motorn också skall gå via huvudbrytaren. Det är inte roligt att bara stå och titta på när kablar brinner. Med en huvudbrytare har man möljligheten att bryta bort felet. (endast i nödsituationer då man annars förstör generatorn) Tror att felet ligger i din huvudbrytare. Är det modellen med röd nyckel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 28 Juni , 2012 Bättre med en för ändamålet anpassad säkring anser jag. Men, som någon sagt, det där med el är ju lite som med religion. Alla har sin tro... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 29 Juni , 2012 Helt klart är ensäkring det korrekta kortslutningsskyddet, sedan uppskattar jag möjligheten att frånskilja med huvudbrytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser