Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Gäst Wille

mina drömmars båt..

Rekommendera Poster

Gäst Wille

Det här är en skön drömbåt tycker jag. Är det någon som håller med? /Wille

post-1958-1394234327,2144_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Ser du inte att det är en skonare Peter? :-) har inte sett en båt med vackrare linjer på länge. den såldes förra året tror jag det var, och prislappen var 700.000:-. inte mycket för en så fin båt. mitt andra val skulle bli en Carrera Helmsman. oxå en vacker båt fast på ett annat sätt då. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså det är en skonare, vad är en fullriggare då, är det bara sångtext eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Iwar, en skonare har en kortare främre mast jämfört med en ketch som har den kortare bak. fullriggare har rån på alla masterna. en bark har mesansegel på den aktre masten istället. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...tänkte på det Sarnblad skrev... Visst borde det gå att finansiera sitt båtägande genom uthyrning - hur realiseras idén? Någon som vet mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket vacker! Det är något speciellt med dessa vita segelskutor... Jag satt häromdagen och drömde vid bilden av den Colin Archer som just nu är till salu här på Marinbörsen för 870.000. Kolla in den! Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gäller inte samma skatteregler för båtuthyrning som för uthyrning av fritidshus? Jag menar - att få möjlighet att del-finansiera sitt båtägande - så varför inte bilda ett handelsbolag och hyra ut båten ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det nog, men finns det inte regler för hur båten skall vara registrerad för att få användas som charterbåt i förvärvssyfte? Då blir det väl plötsligt yrkesmässig sjöfart med allt vad det innebär... Men jag kanske har fått det om bakfoten...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fischer, mer fina bilder på Mari-Cha IV samt även lillasyster Mari-Cha III hittar du i mitt lilla fotoalbum i klubben Antigua Sail week veteraner. Häng med Curt Gelin till Antigua i maj så lär du få se henne på riktigt-riktigt nära håll. När hon dundrar förbi i i lä så känns det som att bli omkörd av ett lokomotiv. se här: http://www.maringuiden.se/u/Janne/;action=fotoalbum&id=43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...tror inte alla husvägnsägare ärligt deklarerar för varje uthyrd vecka... Fast nu är vi inne på ämnen som man inte får diskuttera offentligt - hmm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fina bilder :-D Det blir nog Segling till England iallafall, som planerat... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bark har jag aldrig hört förrut tack för info:n wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Iwar, Viking som ligger i Göteborg är en bark. Jag har ett minne från 1985 då jag var med på en segeltur med Staatsraad Lemkuhl, en tremastad bark som ligger i Bergen Norge. min bror arbetade då i Statoil och de hade hyrt hela båten med begränsad besättning, så då fick vi andra hugga i och dra i trossarna. Dock inte klättra upp i råna, det gjorde den fasta besättningen. Kan dock säga att stå bakom rodret på en sån här känns mäktigt. och när den seglas så blir det en viss känsla av nostalgitripp 200 år bakåt i tiden. har dock bara diabilder på denna segelturen. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vacker som en fura. Men den lär ju kosta som teak och inte som furu. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i bergen ca1989 såg då en båt som de påstod var med i tvsåpan jag tror det var onedinlinjen, den hade många master och kan nog beteknas mäktig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Iwar, då kan det möjligen ha varit den ovan nämnda barken. och jag kan lova dig att det är mäktigt när ett sådant fartyg går för segel. Under däck är det dock sämre ställt med bekvämligheterna. hängkojer för manskapet. och något finare hytter för befälen ombord. detta fartyg går numera som skolfartyg. http://www.lehmkuhl.no/

post-1958-1394234327,6445_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...