Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
martinrosen

AQ145 varvar inte mer än 3000 på full gas och går ojämnt på tomgång

Rekommendera Poster

Min motor, AQ145, varvar inte mer än 3000 på full gas och går ojämnt på tomgång. Först så verkade det som om den bara gick på tre burkar så jag bytte alla stift, tändspole och passade även på att slänga ut biltematändkablarna som satt i till nya. Dock så hjälpt inte det något vidare….finns det ett bra sätt att verifiera att en motor går på alla cylindrar?
Tomgången går upp och ner runt 400vara hela tiden och tillslut så dör den. Gick bra förra säsongen.

Någon som har en aning vad det kan vara för fel?

MVH

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja det är denna förgasare jag har två stycken av.

Bra ide med rycka ut tändkablarna, ska prova det.

MVH

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett smått klassiskt och lite slumpmässigt tändningsfel som beror på sliten lagring hos fördelarns axel.
Skulle själv försökt att kolla upp detta närmare, även om axellagringar ju inte slits under vinteruppehåll.
[Alternativet enskilt förgasarfel borde inte samtidigt ge problem i både högfarts- som lågfarts-delen, med okej prestanda däremellan kan jag tycka? Särskilt inte vandrande tomgångsvarv, om inte tändförställningen (gradtalet, glapp, ev upphakad centrifugalregulator) är uppåt väggarna fel??]

Fördelares axellagringar slits med tiden så renovering - eller iaf kontroll - är knappast bortkastat i vilket fall.
[slitna lagringar ger oprecisa brytartider, rent av uteblivna gnistor. Man ställer ju brytaravståndet med ett bladmått till minst noggranheten 0,1 mm. Skulle fördelaraxelns nock - som ju  brytaren släpar emot - s.a.s. glapp-slänga bara så lite som exempelvis 0,2 mm blir det lätt problem. Är m.a.o. mycket viktigt att fördelaraxeln inte tillåts glappa/slänga.]

Axeln där rotorn 4 sitter i länkade skissen nedan får alltså inte glappa märkbart i sidled, och kontaktsatsen 2:s troligen mekaniska kontaktspetsar skall alltså i öppet läge vanligen ha exakta avståndet 0,4 mm oavsett hur du rucklar med axeln, nåt sånt. ...
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742860-30-15918.aspx



Senast ändrad av Thomas-1 | 28 juni 2012 | 17:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara skit i en av förgasarna som påverkar flottören? Den här typen av fel kan ju vara vad som helst men det bör ju vara något som kan hända spontant under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...