Sammy 0 Postad 28 Juni , 2012 Hej! Min inombordare OMC 120 (Chevy 153) 4-cyl bensin börjar variera i varvtal för att sedan stanna efter ca 30 min. Måste sedan vänta ca 5-10 min för att kunna starta. Upptäckte att motståndet på tändspolen var förbikopplat av tidigare ägare. Vet inte om det beror på att spolen var utbytt mot en som skall ha 12v konstant. Är nu osäker på hur jag skall koppla den nya. (Med motstånd)Kan man mäta på anslutningarna med ett universalinstrument? Isf hur? Vet inte om det är detta som orsakar problemet, kanske någon som har ett tips. Mycket tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 28 Juni , 2012 Låter som att du är problemet på spåren. Jag gissar att din tändspole är gjord för att har ett förkopplingsmotstånd. Med det bortkopplat överhettas tändspolen efter ett tag. Förkopplingsmotståndet ska sänka spänningen till tändspolen hela tider förutom vid start då strömmen skall gå direkt till tändspolen utan att passera motståndet. Detta för att se till att få ordentlig gnista även när batteriet måste jobba med att dra runt motorn. Jag skulle personligen inhandla en spole som inte är gjord för förkopplingsmotstånd och skippa det. Såna motstånd har bara strulat för mig... Om du vill köra med motstånd så får du mäta vilken ledare som har 12V när du kör startmotorn. Denna ska kopplas direkt på spolen. Den som har 12V hela tiden som tändningen är på ska kopplas via motståndet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sammy 0 Postad 28 Juni , 2012 Tack Bobba för snabbt svar! Har nu monterat den nya spolen enl dina anvisningar. Provkörde sedan i över en timme och då fungerer den som det skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser