Gå till innehåll
tisdag 08 april 2025
Orustarn

Varmhall?

Rekommendera Poster

Lite tråkigt att tänka på hösten och vinterförvaring redan nu men lika bra att vara förberedd tänkte jag (om jag nu får köpt nån ny båt förstås, sålde den gamla för ett tag sen). Hade tänkt satsa på inomhus förvaring med nästa båt nämligen.

Om man då kollar runt lite på nätet efter lämplig vinterförvaring inomhus finner man att alternativen är två; antingen kallt eller varmt. Kallt är ju givet att det är i stort sett samma som ute men utan att bråka med pressening som blåser sönder i stormen men kan nån snälla förklara definitionen av en riktig varmhall? Nån säger att frostfritt är bra, en annan att det skall vara minst 15 grader. En tredje att avfuktare är ett givet val. Naturligtvis framhäver varje firma att just det dom tillhandahåller är bra men finns det några fakta?

Ni som har båten i varmhall, hur varmt är det egentligen? Finns/behövs avfuktare?

Om man nu skulle kosta på sig att välja en flådig varmhall, har finanskriser etc gjort något för att pressa priset eller får man snällt betala det höga priser som hemsidorna anger? På västkusten har det ju byggts båthallar överallt så det borde snart vara sönderbyggt eller?

Som sagt, lite tråkigt att tänka på detta nu men då har vi ju så att säga sommaren på oss att diskutera och fundera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ståi en ouppvärmd hall är väl betydligt bättre än att stå ute med en pressenning över.

Jag har ett eget båthus med plåttak och pressenningsväggar - väl ventilerat, men jag tycker det är oändligt mycket bättre än att stå ute.

Stod ett par vintrar i en tempererad hall, när jag jobbade med bl.a en böldpestskada. Temeraturen i hallen höll ca 10 grader. Har hört att när man talar om fritidhus så skall de antingen stå kalla eller också ha en temperatur som överskrider daggpunkten och då lär man hamna strax under 10 grader.

Jag jobbade med båten nån stund var och var annan dag när den stod i den tempererade hallen. Det var underbart att låsa upp dörren och kliva i hallen när regnet stod som spön i backen eller det blåste en bitande kall vind. För en annan som är van att jobba utomhus är 10 grader perfekt temperatur. Inombords kunde jag köra med hur mycket värme jag ville. Det spelade ingen roll för varvsägaren om mina värmefläkt eller element gick eller om det var hans. 10 grader skulle det ju va i hallen oavsett.

Sen blir det väl betydligt mycket dyrare om man skall hålla 20 grader. Det sägs att en stadigvarand temperaturökning från 20 till 21 grad kräver 7% mer energi. Om samma förhållande gäller mellan 10 till 20 grader dvs krävs 70% mer energi för att hålla den högre teperaturen vill jag låta vara osagt. Det är säkert ingen linjär kurva i såna sammanhang, men att det dra mycket mer energi hatt hålla 10 grader varmare det är säkert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har haft båten både i varmhall och i kallhall. Varmhall är säkert jättebra, men snuskigt dyrt i mitt närområde. Den vintern jag stod i varmhall sa dom att hallen höll 17C.

När det gäller kallhall finns det väldigt stora skillnader, en del är av karaktären jättetält där jag undrar om det blir så stor skillnad i temperatur och fuktighet jämfört med att stå ute under press på sedvanligt sätt. Den kallhall jag stod i senaste vintern var en rejäl hög industribyggnad med isolerat tak. Firman (som är väkländ med gott rykte) hävdade att det blir snustorrt där inne och att man inte behövde oroa sig för fukt, plocka ur dynor etc. Sannolikt sjunker temperaturen under nollan bara vid extremt kalla vintrar. Eftersom vi byggde om hemma och jag inte hade plats att ta hem dynor m.m. litade jag på dem. När jag löste ut båten i april fanns inte minsta tillstymmelse till fuktlukt, mögelfläckar eller annat. Inte ens i kylskåpet där man ju lätt kan ha missat att torka rent i något hörn. Kändes som jag fick varmhallens alla fördelar till betydligt lägre kostnad.

Hälsningar,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns från en beskrivning av bergvärme att en bit ner så håller marken 5-8 grader året runt. Då verkar det logiskt att ju större en kallhall är, ju mer nytta drar den av skillnaden mellan markens temperatur och utomhusluftens temperatur. En riktigt stor industrihangar borde därför klara sig över fryspunkten om det inte är en lång period med sträng vinterkyla. Säkrare i Skåne och på Västkusten...

Fuktproblem -- tidsperioder då det är riktigt kallt ute är det rimligen tillräckligt torrt även i en kallhall, även utan avfuktare, eftersom den som sagt värms lite av marken. Problem borde det kunna bli om vädret slår om och det efter en period med minusgrader kommer in varmare luft söderifrån som ger regn - då skulle det kunna vara kallare inne i hallen och då bildas kondens där (ungefär som det ofta är väldigt fuktigt i grottor på sommaren).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...