lortin 0 Postad 27 Juni , 2012 Har kommit över en gamal träbåt (troligtsvis mahogny) men den har ståt uppe på land i ca 10 år, och är helt ny på träbåtar så tänkte höra om någon vet om det är värt att försöka fixa den eller om man bara ska göra sig av med den, skulle vara jätte gött om man skulle kunna få tips (den ser ut ungefär som en skärgårdskryssare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 27 Juni , 2012 Två tips, köp Thomas Larssons bok Träbåtsrenovering, brukar finnas på t ex Bokus samt kolla på trabatsakuten.nu under tips&trix. Då får du en uppfattning om vad du behöver göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1Fendert 0 Postad 6 Juli , 2012 Du kan säkert hitta böcker om Träbåtsbygge på loppisar,Alla Bibliotek och Träbåtsvarv i din närhet! Likaså kan du höra med alla TRÄ-båts innehavare !!! Ingmarsö har en båtbyggarskola, det finns säkert flera..! Lycka Till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1Fendert 0 Postad 6 Juli , 2012 Hittade just nu ett Fint ställe att gå med i... TRÄBÅTSAKUTEN ,bara att våga..dig in... eller Ta dig fram på vågen.. De om någon VET! LYCKA TILL!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sliparn 0 Postad 12 Juli , 2012 Har gjort samma sak ,fast min träbåt låg uppe på land i 7år. Jag slipade den helt ren och sen oljade jag in hela båten. Jag sjösatt den förra året och den läckte som ett soll hela sommaren Men i år är den nästan helt tät. Att renovera en träbåt är kanonkul och spännande. Betalningen för allt slit är när man pluttrar ut på sjön. Helt suveränt skönt. Ska nog köpa en till träsnipa och renovera upp den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 13 Juli , 2012 roligt att någon tar hand om gamla övergivna ögonstenar. lägg ut en bild så vi får titta. om de är en skärg.kryssare ska du kolla hur den är uppallad. om aktern inte har ngn stötta kan den ha böjt sig. blanda linolja o balsamterpentin o Pensla...inte spruta....akta brandrisk o lungorna. rå linolja med massor terpentin massa gånger tills du ser hur båten börjar svettas en varm dag... kolla sen träbåtsakuten......där finns en massa bra länkar... tångudden i göteborg där jag ligger har en affär med gedigen erfarenhet o kunskap. kolla där du ligger....hälsa på alla gamla gubbar som slipar...dom hjälper dig gladeligen med råd och tips. jag gjorde en plan. år1.....botten o skrov o tätning av däck mm år2....utrustning och rigg.. osv... spana in gamla skrotbåtar o hitta ägarna. äldre mahogny har annan färg mm Lycka till :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 13 Juli , 2012 Men ha inte dåligt samvete för att du fixar lite med epoxy eller rostfri skruv. Träbåtsexperter kan vara fanatiska så man helt tappar sugen när man ber om hjälp. Lär dig vad som är viktigt att göra på träsätt och vad som går att fuska modernt med, om alternativet är att det inte blir gjort alls. Senast ändrad av ljunghall | 13 juli 2012 | 23:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 20 Juli , 2012 Efter att ha jobbat med en Storebro Storö III så kom jag till slutsatsen (som givetvis bara gäller mig själv). Träbåt är vackert på alla sätt och vis men har en förmåga att spöka i tid och otid. Vi sålde vår Storö och köpte en 31 Baltic med plastskrov men träinredning. Så härligt befriande! För egen del, aldrig mer träbåt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser