fahlqvist 1 Postad 27 Juni , 2012 Hej Jag trodde att startmotorn till min V 8 330 hk gett upp för den klickade bara när jag vred nyckeln, har nu inskaffat en ny startmotor men felet består, trodde då på dålig jord så jag drog en extra jord kabel från batteriet till startmotorn med lika dåligt resultat. Någon som har några lösningar till mig ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 27 Juni , 2012 Mät strömmen på huvudkabeln när du vrider på startnyckeln. Följ sedan kabeln tills du hittar felet:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 27 Juni , 2012 Kolla att batteriet är ok, ibland visar det en massa volt men när man ska ta ut ström dyker det pga kortis eller avbrott i någon cell. Kan vara huvudströmbrytaren som stjäl all ström. Mitt förslag är att ta ner ett friskt batteri och ansluta till startmotorn med startkablar (och då ska man inte använda billiga lätta startkablar som man kan köpa på OKQ8 som mest består av tjock plast och en supertunn ledning i mitten. riktiga startkablar är tunga!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 27 Juni , 2012 Klickar det när du vrider på nyckeln eller är det tyst? Jag hade samma problem tidigare och då var det kabeln från startmotorn till tändningen som lossnat. Annars kanske solinoiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fahlqvist 1 Postad 27 Juni , 2012 Det klickar i solinoiden så jag får nog börja med ett separat batteri och sedan mäta mig fram, att bygla förbi huvudbrytaren är nog oxå en god ide. testar imorgon och återkommer, Tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Juni , 2012 Mät spänning alltså volten med ett universalinstrument. Mät inte ström, den är sannolikt lika var du än mäter i strömkretsen och universalinstrumentet klarar inte så stora strömmar. Mät med och utan belastning dvs startförsök. Börja vid batteriet. Ska vara över 8-10V om motorn får ström. Har du bara 5-6 V är det batterifel. Mät sen på startmotorns poler. Är det mycket lägre där än på batteripolerna försvinner de volten i oxiderade anslutningar eller relän. Mäter du tex 12V före ett relä och betydligt lägre efter så har du hittat felet. Det kan också vara dubbelfel. Tex både kass batteri och en dålig kontakt. Den dåliga kontakten ger mycket låg ström och batteriet belastas inte och visar runt 12V fast det är kasst. Det går bra att leta kontaktfel genom att bara mäta på plusledningen. Varje kontaktpunkt ska vid belastning ha närmare noll volt dvs inget spänningsfall. Visar voltmätningen 12V när du mäter på plusledningen före och efter reläet har du ingen kontakt alls. Trasigt. Mät alltid med belastning. Endast då visar sig oxid eller trasiga kontakter och reläer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser