Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
fahlqvist

Starmotor slår ej till ??

Rekommendera Poster

Hej

Jag trodde att startmotorn till min V 8 330 hk gett upp för den klickade bara när jag vred nyckeln, har nu inskaffat en ny startmotor men felet består, trodde då på dålig jord så jag drog en extra jord kabel från batteriet till startmotorn med lika dåligt resultat.

Någon som har några lösningar till mig ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät strömmen på huvudkabeln när du vrider på startnyckeln. Följ sedan kabeln tills du hittar felet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att batteriet är ok, ibland visar det en massa volt men när man ska ta ut ström dyker det pga kortis eller avbrott i någon cell.

Kan vara huvudströmbrytaren som stjäl all ström.

Mitt förslag är att ta ner ett friskt batteri och ansluta till startmotorn med startkablar (och då ska man inte använda billiga lätta startkablar som man kan köpa på OKQ8 som mest består av tjock plast och en supertunn ledning i mitten. riktiga startkablar är tunga!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klickar det när du vrider på nyckeln eller är det tyst? Jag hade samma problem tidigare och då var det kabeln från startmotorn till tändningen som lossnat. Annars kanske solinoiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klickar i solinoiden så jag får nog börja med ett separat batteri och sedan mäta mig fram, att bygla förbi huvudbrytaren är nog oxå en god ide. testar imorgon och återkommer,

Tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät spänning alltså volten med ett universalinstrument. Mät inte ström, den är sannolikt lika var du än mäter i strömkretsen och universalinstrumentet klarar inte så stora strömmar. Mät med och utan belastning dvs startförsök. Börja vid batteriet. Ska vara över 8-10V om motorn får ström. Har du bara 5-6 V är det batterifel. Mät sen på startmotorns poler. Är det mycket lägre där än på batteripolerna försvinner de volten i oxiderade anslutningar eller relän. Mäter du tex 12V före ett relä och betydligt lägre efter så har du hittat felet. Det kan också vara dubbelfel. Tex både kass batteri och en dålig kontakt. Den dåliga kontakten ger mycket låg ström och batteriet belastas inte och visar runt 12V fast det är kasst. Det går bra att leta kontaktfel genom att bara mäta på plusledningen. Varje kontaktpunkt ska vid belastning ha närmare noll volt dvs inget spänningsfall. Visar voltmätningen 12V när du mäter på plusledningen före och efter reläet har du ingen kontakt alls. Trasigt. Mät alltid med belastning. Endast då visar sig oxid eller trasiga kontakter och reläer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...