Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
nonis

motorbekymmer

Rekommendera Poster

Har införskaffat en båt med en Johnsson 20hk-78 motor som inte vill gå som den ska.Den har inga problem med att starta och går som den ska, kanske lite ojämt på låga varv men då vill den ha halvchok hela tiden. Trycker jag in choken går den enbar på fullfart annars dör den. Vad göra? Har kollat tändstift, filter ny bensin, mixtrat med oljeblandningen. Är inte superhaj på att meka (kanske kan bli) så SNÄLLA någon vad göra?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Nonis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla skit i förgasarn.O blåsa lite i munstycken.Inte svårt de klarar du galant...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla brytarspetsar också !!!!

Kolla alla bränsleanslutningar (dvs till dunk/till motorn)

Kolla filtret i bensindunken (om det finns något sådant)

Kolla att du inte har fått vatten i bensindunken.

Och om det finns ett justerbart lågfartsmunstycket så borde den ställas in (vet ej om såna fanns på 20 hästar eller ej)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade liknande problem med min Mariner 30M från sent 80-tal (skulle jag tippa). Efter att ha gjort rent förgasaren var problemen som borta och nu går hon fint på alla varv utan att stanna.

Jag använde ultraljudstvätt för att göra rent men det går säkert lika bra med CRC Förgasarrengöring som du hittar hos exempelvis Mekonomen. Börja med att göra rent förgasaren och se vad som händer innan du provar nästa sak. Gör du tre ändringar samtidigt så vet du inte vilken ändring som resulterade i vad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips. Jag ska genast göra förgasarrengöring, kolla slangar, dunken, brytarspetsar mm.

Tack än en gång

Nonis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips.

Nu går motorn som en klocka.

Nonis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är skälet till att vi har så många 2-taktare kvar, det är bara att ta isär, blåsa rent, sätta ihop och dra i snöretsmiley

Senast ändrad av tompelompe | 11 juli 2012 | 10:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...