Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Flintstone

JULAs bälgar och impellrar, någon som har erfarenhet?

Rekommendera Poster

Råkade av en slump gå förbi en hylla på JULA där det var uppställt ett antal bälgar till VP-drev. Jag hade inte tid att detaljstudera dem där och då men nu har jag kollat upp dem på hemsidan och jag måste säga att jag blivit klart intresserad!

Priserna ligger i paritet med Biltema så redan där är det ju intressant eftersom många av oss har närmare till JULA än till Biltema. Sen, när man läser texten, så står det att produkterna tillverkas i Norden så alla med aversion mot kinaprodukter kan känna sig lugnare. På en av bälgarnas bilder kan man till och med läsa de lugnande orden Made in Sweden! cool Produkterna har också det mycket svenskklingande namnet Keyoba! wink (Obs! Ironi!)

Jag har en känsla av att detta är ganska nya produkter i JULAs sortiment så det kanske inte finns så mycket erfarenhet ännu men jag tänkte ändå fråga ifall någon testat dem.

Mvh
Fred

(Sök på knut, avgas och impeller så hittar ni alla varianter.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle personligen aldrig chansa med sådana produkter eftersom en besparing på några hundra kan komma att kosta mig 10.000tals kronor i efterhand om dom inte håller måttet. Man får vad man betalar för, så enkelt är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer ihåg första gången jag såg maskinfabrikatet SAJO (större berbetningsmaskiner) Det var på den tiden man hade lite japanfobi. Det lät japanskt eller annan asiatisk smörja. (som man trodde då)

Men det är ett Svenskt namn och kommer från grundaren som jag har för mig heter Sven-Arne Johansson.

Keyoba, kan det vara en finne bakom där kanske? Finnarna är rätt så säkra på gummi om man tänker på Nokia däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KAYOBA är ett märke som Jula säljer, kan det vara det?

Egentligen ointressant för mig - men kan kanske hjälpa någon annan att fundera vidare - eftersom jag inte känner till fabrikatet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan sätta ett par hundra spänn på att det är exakt samma tillverkare bakom både Biltemas och Julas imperiers och bälgar, och det är inte alls omöjligt att samma fabrik också gör de som säljs som VP original.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte alls att Man får vad man betalar för, så enkelt är det.

Jag är helt övertygad om att t. ex. VP har rejäla överpriser på många av sina produkter och som i flera fall inte är det minstra lilla bättre än så kallade piratdelar.

Problemet är att det ofta är svårt/omöjligt att veta om det är någon kvalitetsskillnad och just därför betalar man överpriser för att vara säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var inte den här tråden tänkt att bli en original V.S. pirat utan mer ämnad för erfarenheter av just JULAs VP-produkter.

Om det är så att de verkligen är Made in Sweden så ska jag försöka se ifall jag kan få kontaktuppgifter till den svenska fabriken och ställa lite obekväma frågor till dem.

Den vanligaste anledningen till att folk är emot att köpa annat än original är ju att man aldrig vet var grejerna kommer ifrån och vad det är för kvalitetskontroll på dem. Kan man få tag i tillverkaren här på hemmaplan så går det ju att öppna en dialog om vad de anser ligga i sin kvalité. Kan man få skriftligt på att de garanterar hållbarhet under en viss period så kan det kanske användas som underlag ifall något skulle hända med båten beroende på produkten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har svårt att tro att någon tillverkare frivilligt tar på sig något som helst ansvar för deras produkter annat än att ersätta själva produkten under garantitiden om den skulle paja.

(Sen vet jag inte varför man tror att tillverkat i Sverige nödvändigtvis ska likställas med bra. Så gott som alla svenskar är ju lata klåpare. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Äsch, det går ju inte att undvika alla Flintstone-trådar, men man ska ju inte driva principer in absurdum:

Själv köpte jag en avgasbälg i våras. Jag har tidigare köpt från Erlandssons brygga och då aldrig haft några problem med monteringen. Vill inte nämna företaget som jag köpte ifrån denna gång, men produkten kom från GLM, om jag minns rätt.  Priset var dessutom betydligt lägre än hos Erlandssons. Avgasbälgen är inte heller lika kritisk som knutbälgen, så jag chansade. Det var ett misstag. Trots att jag noggrannt jämförde den gamla bälgen med den nya visade det sig vid monteringen att det skilde cirka 5mm i diameter på drevsidan. Det gick inte att få tätt, den nya bälgen var helt enkelt för stor. Pga tidsbrist inför sjösättningen slutade det med att jag återmonterade den gamla bälgen som var två år gammal och fortfarande såg rätt fräsch ut.

Jag bytte även drivknutsbälgen men den hade jag köpt på Erlandssons, och den passade perfekt.

Billigt är inte alltid bra, med andra ord. Kanske är Julas grejer helt OK. Själv ångrar jag köpet av avgasbälgen. Det hade känts bättre att åka med en ny bälg denna sommar.

Senast ändrad av silviasurfarn | 27 juni 2012 | 21:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller orginaldelar och deras många gånger högre pris så ligger en del av priset i att garantera kvalitet och passform. En leverantör av no-name produkter lägger inte samma tid och energi på detta då dessutom inte har någon passformsgarati. Med detta säger jag inte att no-name produkten skulle vara sämre överlag dock får man nog vara vaksam när man granskar matrialet som används.

För ett par år sedan så frågade jag en person på Meckonomen vad skillnaden var mellan deras reservdelar och VW-orginal, svaret jag fick från honom var att de oftast kom från samma leverantör. Den enda skillnaden som han pekade på var att VW ofta har fler antal leverantörer i sitt register jämfört med Meckonomen eftersom de alltid måste se till att de har tillgång på delarna.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, följer upp tråden med ett ganska intressant resultat av mina enkla efterforskningar.

Jag var inne på den lokala JULA-butiken idag och kikade på bälgarna. Mycket riktigt stod det klart och tydligt ingjutet i gummit på 290-knutbälgen texten Made in Sweden. Dock stod det på etiketten Made in PRC vilket ju betyder Kina...(Peoples Republic of China). indecision

Jag grabbade tag i en av expediterna och frågade honom om det gick att få fram vem som verkligen tillverkat grejerna och han blev då själv lite intresserad på grund av de två motsägande uppgifterna. Han sökte i deras datasystem men fick inte fram något så han bad att få mitt telefonnummer så han kunde ringa tillbaka till mig när han snackat med någon som kunde veta. Efter bara fem minuter ringde han och kunde då berätta följande:

Gummigrejerna tillverkas i Göteborg och nu citerar jag: av ett stort företag som tillverkar båtmotorer. JULA-killen fick inte ens veta av sin egen kundtjänst vilket bolag det var eftersom det företaget inte ville att det skulle komma ut att JULA säljer deras produkter till ett lägre pris. 

Kundtjänst sa att kunden (jag) fick dra mina egna slutsatser mha den informationen...cool

Så, vad ska man dra för slutsatser? Säljer JULA gummiprylar av det stora båtmotorföretaget i Göteborg som är av 2:a-sortering? Är det exakt samma kvalié och sortering som företaget levererar till sina egna återförsäljare och i så fall, varför gör de det?

Nu är det upp till var och en att använda denna information för att besluta om man vill köpa en bälg från JULA för typ 250 kr eller en från Volvohandlaren för dryga femhundringen...

Jag har själv inte bestämt mig ännu...cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så volvo-penta kränger sina grejor via Jula, och försöker få dem att verka som kines-plagiat? En skruvad värld vi lever i...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är högkvalitets produkter från Kina som går både till orginalprodukten och till eftermarknad via Jula.

Åtminstone så tillverkar det företag jag arbetar på högkvalitetsprodukter i Kina.

Vet en annan produkt  (även tillverkad i Sverige) som är högsta kvaliteten i som säljs i Sverige av den typen och som även säljs på Biltema.

Varför skulle allt som BIltema och Jula säljer vara skit och varför skulle allt som tillverkas i Kina vara skit?

Senast ändrad av crabfish | 02 juli 2012 | 17:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet sidospår men ändå inlägg i debatten: Jula (och Clas i Sjön) säljer Ctek batteriladdare med beteckningen Zafir. Det är samma laddare som säljs i andra kanaler men komponenterna håller inte riktigt samma klass som de laddare som är gråa, bl a är inte fuktskyddet samma. Det gör att man kan sälja funktion till ett något lägre pris.

I detta fall sker det helt öppet även om kunden inte alltid vet skillnaden, man ser bara ett lägre pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att dom är lika täta så behöver det ju inte vara samma komponenter i, då hade ju leverantören tagit död på sig själv så småningom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ska jag berätta ännu en hemlighet.. Det stora företaget som tillverkar båtmotorer i Göteborg tillverkar inte gummiprylar. de köper dem.

Om det står made in Sweden på den så kommer det förmodligen från

Gotlands gummifabrik   http://www.ggf.se
Nolato www.nolato.se

eller Trelleborg www.trelleborg.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flinstone skrev så här 

Jag var inne på den lokala JULA-butiken idag och kikade på bälgarna. Mycket riktigt stod det klart och tydligt ingjutet i gummit på 290-knutbälgen texten Made in Sweden. Dock stod det på etiketten Made in PRC vilket ju betyder Kina...(Peoples Republic of China).

En teori 

Gjutverktyget kommer från en tid då de tillverkats i Sverige (därav ingjutnigen med Made in Sweden). Sedan kan tillverkningen flyttats till Kina. Det kan fortfarande vara samma företag som etablerat sig i Kina eller så är det en underleverantör som får använda Svenska företagets gjutverktyg. Om de sedan tillverkas i Kina så kan det vara det som det framgår av etiketten.

Många gör så och oftast ser man till att bibehålla samma kvalitetsnivå även i Kina.

Givetvis borde i så fall gjutverktyget ändrats så texten Made in Sweden tas bort. Dock är kravet på märkning av ursprungsland inte så starkt som det kanske borde vara. Finns inget som tvinga en tillverkare av produkter i Kina att märka dem med Made in China före de säljs i Swerige. Däremot i USA är detta ett krav. (finns sådanna krav i andra länder också)

Alltså kan bälgarna vara lika bra, bättre eller sämre. Beror på hur tillverkaren styrt upp produktionen.

Vi handlar gummiartiklar från Kina med mycket hög kvalitetsnivå, men det finns även skit som kommer därifrån. Där finns allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...