Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Joflopp

Vad ska jag ha för propeller till min utombordare?

Rekommendera Poster

Har en Vator 14R med en kortriggad Mariner 30M (Yamaha) från för mig okänt årtal men gissar på sent 80-tal. Nu verkar det som att gummibussningen i propelleravet har gett sig och jag är på jakt efter en ny propeller. Problemet är att båten ligger 25 mil bort och jag vill gärna ha med mig en ny propeller när jag åker till den om ett par veckor.

Är helt rudis på propellrar och har inte en aning om vad det ska sitta på snurran. Båten är ju hyfsat lätt och oftast körs den med två personer och packning då den fungerar som transportbåt till sommarstället. Innan haveriet klockade jag den till 25 knop på plattvatten och ensam i båten, har inga ambitioner att dra vattenskior eller liknande utan är ute efter en propeller som gör att jag snabbt och enkelt kommer upp i plan och som gör att båten kan hålla god fart utan att motorn mår dåligt.

Eftersom det är en enkel styrpulpetare finns inga varvräknare och jag har ingen manual eller datablad över motorn som kan bringa ljus i frågan.

Fakta om motorn:
Mariner 30M tillverkad av Yamaha
Tvåcylindrig
Tvåtaktare
Serienummer 689-S-027685

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att välja ny propeller i denna djungel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan gå in på http://www.drev.se/ och försöka välja rätt propeller. De har inga Mariner, men under den tiden borde det vara samma som Mercury.

Själv hade jag en trecylindrig 30 hk Yamaha från 1991 och dess standardpropeller var 9 7/8 x 13, så jag misstänker att du skall ha något liknande (dock med reservation att tvåcylindring motorn har kanske en annan utväxling). Skulle också gissa att du har 3'' växelhus (för det hade min Yamaha).

Hoppas någon annan kan ge dig ett bättre svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slog en signal till Propellertrim som hjälpte mig att få rätt propeller som passa både båt och motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hepp! Här går det undan. Mindre än ett dygn senare har jag propellern hemma. Nu hoppas jag att teorin om trasigt propellernav på den gamla propellern går att leda i bevis och att den nya propellern gör susen.

För den som är intresserad så fick jag en aluminium propeller från BS PRO med dimensionerna 9 7/8 x 12.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...