Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
AndreasAn

Koppla GPS till VHF

Rekommendera Poster

Jag har precis skaffat en VHF med DSC-funktion och har för avsikt att koppla ihop den med min handhållna Garmin GPSMAP 76Cx, som enligt manualen har en NMEA 0183 version 3.01.

Med VHF:en följde en kabel för GPS-anslutning som jag inte vet vad den heter men den ser iaf ut enligt bilden och har två kablar som jag tror är: NMEA in och NMEA ground. Vad jag har förstått genom att läsa lite olika inlägg att dessa två skall kopplas ihop med stiften NMEA out och NMEA ground ifrån GPS:en, alternativt batteriets minuspool om det inte finns NMEA ground från GPS:en.

Efter en del sökande har jag hittat en kabel på clover.se som jag tror kan vara rätt för min GPS:

http://www.clover.se/shop/csc_article_details.php?nPos=0&nArticleID=4&VID=mCNp18LwFwvGnMLE

Låter detta rimligt och hur vet jag i så fall vilken som är vilken av GPS:ens kablar?

post-10010446-1394237140,9326_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Clover, de har koll.

I övrigt är det som du skriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sidan du hittat visar en senare kontakt/kabel-modell. 76CSx har en fyrpolig kontakt där kablarna är Svart - batteriminus och jord för NMEA, Röd - batteriplus (10-32 volt), Brun - NMEA ut, Vit - NMEA in.

När kablarna är anslutna så måste du även konfigurera din GPS. Tryck Meny två gånger, välj Setup, Välj Interface, Gå till serial data format, Välj NMEA in/NMEA out. Nu ska din GPS skicka signaler till din VHF (under förutsättning att VHF-en är ställd i rätt mode för att ta emot NMEA....)

Har du förresten kollat att du har senaste programversionen i din GPS. Det är rätt enkelt att ladda hem och skicka över uppdatering från Garmins hemsida med en USB-kabel från PC till GPS-en (men då är det dataformat Garmin som gäller i Interface-inställningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag märkte det när jag kollade på kabeln.. Antar att kablarna skall anslutas enligt följande:

Ifrån GPS: Svart (GROUND) till VHF Svart
Ifrån GPS: Brun (DATA OUT) till VHF Röd

Sen antar jag att man kan koppla Svart ifrån GPS:en till elsystemets batteriminus och dess Röd till batteriplus för att få extern strömförsörjning via båtens elsystem...

Tack för tipset med uppdateringen av GPS-en och inställningen för dataformat!

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...