GustavAdolf 0 Postad 27 Juni , 2012 Hej! Jag äger en stålbåt, flottarbåt från 1911, ombyggd till husbåt av min morfar på 70- talet. Båten är ca: 11meter lång. Båten är byggd utav plåt som är mellan 3,2 - 4mm tjock under vattenytan. Jag märkte tyvärr vid sommarens blästring att den rostat en hel del under vattenytan. Många utav rostgroparna är runt 2mm djupa! Frågan är alltså hur man på lättast sätt åtgärdar detta rostangrepp? Att svetsa igen groparna går, men det är uppskattningsvis 5000st ... Finns det något annat sätt? Metallspackel, glasfiber, något annat supermedel?? Alla förslag välkomnas varmt! Tack på förhand. Ps. Har tyvärr en begränsad budget. Senast ändrad av GustavAdolf | 27 juni 2012 | 08:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavAdolf 0 Postad 27 Juni , 2012 Lägger upp en bild så ni får en uppfattning om hur det ser ut. Stora delar av skrovet ser ut som på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 27 Juni , 2012 Jag är ingen stålbåtsägare, men jag tycker att det där ser klart oroväckande ut. Jag skulle nog lära mig svetsa och sedan skära bort de värsta ställena och lägga i ny plåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 27 Juni , 2012 Det där tycker jag ser ut som att metallen äts upp av galvaniska strömmar, vilket inte är så bra. Om detta är orsaken till dessa problem så bör man hitta källan till problemet och göra något åt det, annars är nog risken stor att det ser ut så där snart igen. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavAdolf 0 Postad 27 Juni , 2012 Är tyvärr inte så insatt i galvaniska strömmar men är det inte så att de endast kan uppstå i saltvatten? Båten ligger i sötvatten och har alltid gjort. Ang svetsning så jobbar jag som svetsare. Min bedömning är att det inte går/är någon ide att skära ut den skadade plåten då det i princip blir samma sak som att byta all plåt under vattenlinjen. Ett alternativ är ju som sagt att punkta igen alla gropar, men jag hoppas på att någon ska komma med ett lättare alternativ. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser