entisuiazt 0 Postad 26 Juni , 2012 Hej, oavsett motortyp (i mitt fall 2x30 lbs minn kota) får man ut ungefär dubbla hastigheten, eller ungefär dubbla dragkraften? I det senare... hur ökar jag hastigheten? tack på förhand för inga bullshit-svar som jag inte har tid med. mvh Ludo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 27 Juni , 2012 Det verkligen flödar av ödmjukhet i ditt första inlägg här, välkommen till MG men själva sakfrågan tror jag att jag struntar i....... ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 27 Juni , 2012 Dubbla dragkraften. Det går inte fortare och som ny kanske du skall tänka på hur du uttrycker dig om du vill ha seriösa svar. Nu fick du det ändå av mig eftersom du kanske kan ändra dig till lite mer ödmjukhet annars kommer ingen att ha tid med dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 27 Juni , 2012 Lättare upp i plan. Hastigheten inte så mkt högre än enkelmontage. Betydligt högre bränsleförbrukning. Dubbelt så dyr servicekostnad än enkelmontage! / Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
entisuiazt 0 Postad 27 Juni , 2012 Precis vad jag misstänkte och kom fram till själv, och tackar ödmjukast för svar. 1x30 lbs elmotor ger ~2.7 knop och 2 gav ½ mer i hastighet 1600 back på det experimentet... någon som vill köpa en elmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 27 Juni , 2012 Dubbla motorer kräver högre propellerstigning för att ge mera fart, och kanske även högre propellerdiameter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 27 Juni , 2012 Fundera på vad som händer om det blåser lite motvind och går lite vågor så att kraftkomposanten motsatt önskad färdriktning är låt oss säga 140 N. Vilken blir då skillnaden mellan en och två motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 28 Juni , 2012 2,7 knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 28 Juni , 2012 En deplacemenbåts hastighet i förhållande till effekten följer ungefär en 3djegradskurva. Bara att räkna. Så med andra ord väldigt lite mer fart med 2 motorer. Sen tillkommer andra störande moment som vind och vågor. Någon planing inte aktuellt i ditt fall med 2 svaga elmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser