mtbchap 0 Postad 26 Juni , 2012 Har en Optimax 150 från 2001 som inte varvar mer än knappt 5000 varv och båten, en Aquador 21 gör bara 30 knop mot tidigare 39 som bäst. Samma propeller som tidigare. Om det skulle vara fel på en tändspole, finns det något sätt för en person utan mätinstrument att avgöra om så är fallet? Hittar knappt tändstiften på denna kompakta motor. Någon som har en idé om eventuellt annat fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nimbus300 0 Postad 26 Juni , 2012 Hej har också en 150 optimax, kolla kompressor filtret, som är den stora svarta kopan, men tycker låter konstigt om det har kommit bara så där Lycka till ps kul motor och skruva med ....hm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Juni , 2012 Välkommen till MG. Ett sätt att kolla misstänkt tändningsfel är att lyfta bort tändhattarna en efter en. Hittas en slocknad cylinder kan tändspolarna skiftas inbördes, alltså för att kolla ifall felet följer spolen eller stannar vid cylindern. Finns f.ö. en fri pdf-verkstadshandbok (som iofs gäller flera optimaxmodeller) på denna ryska sajt. Klart matnyttig, skulle laddat ner och sparat. http://www.mdmotors.ru/netcat_files/216/180/MERCURY__OptiMax_Tehnicheskoe_ustroystvo_dvigateley.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 28 Juni , 2012 Tack för den manualen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Juni , 2012 Tjäna, satt just och kollade i listan på kända fel på sid 154. Lågt bränsletryck (tryck utan volym) kan ju vara en kandidat, liksom svag gnista (tändspole). Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser