gordonblue 0 Postad 26 Juni , 2012 Hej! Jag har ett problem med interna kylsystemet. Motorn är en vp 2002 med volvo pentas kylsystem. När jag startar motorn går den på cirka 600 varv. Efter en kvart börjar motorn gå ojämt strax därefter larmar panelen om kylvattnet. Följande åtgärder jag jag gjort men felet består: Plockat bort hela kylsystemet spolat alla rör. demonterat cirkulationspumpen, inget fel Spolat igenom kanalerna i motorn, det verkar cirkulera. Skruvat av avtappningsskruven och tömt den på vatten demonterat termostaten bytt impeller bytt drivrem till pump sjövattnet cirkulerar bra. däremot verkar inte sötvattnet cirkulera särkilt väl. Tog bort returslangen som går in i expansionskärlet och de droppade bara från den, borde det inte vara ett hyffsat tryck där? Ger snart upp..känns som jag testat allt. Suger färskvattensystemet luft nånstans kan det göra att pumverkan blir sämre? Tacksam för hjälp Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Juni , 2012 Kolla cirkulationspumpen igen, löst skovelhjul? Något som slirar? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gordonblue 0 Postad 26 Juni , 2012 Hej! Jag kollade den ganska noga ryckte lite i den och kände på skovelhjulen. Det var inget som slirade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunfai 0 Postad 15 Augusti , 2012 Kylkanalerna i avgaskröken är täppta. /G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Augusti , 2012 Där går ju bara sjövatten så det kan ju inte vara problemet. Enligt TS är det bra fart på sjövattnet medan färskvattnet cirkulerar dåligt. Jag tror också på cirkulationspumpen...känns som att det är det enda som kan vara boven i dramat eftersom TS kollat allt annat. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 16 Augusti , 2012 Påminner om problem som jag hade för några veckor sedan. Då var det luft i färskvattenkretsen. Jag hittade inte var det läckte men genom att lossa på olika slangar tills det bubblade igång. Det hände ett par gånger. Det var först när en slang på sugsidan började droppa som jag hittade ett skavsår från en slangklämma på en annan slang. Om jag får samma problem igen så kommer jag att försöka anslutan en vattenslang så att det blir mer tryck i kretsen och att jag kanske ser/hör att det pyser eller bubblar någonstans. Lycka till! ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser