Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Anders104

Startmotorn klickar och instrumenten slocknar, vad är felet?

Rekommendera Poster

Bytte startmotor för någon vecka sedan, då den gamla tydligen var bränd.

I helgen upptäckte jag att det är svårt att starta motorn ibland. Startmotorn klickar och instrumenten dör. Har testat 3 olika batterier, 12,6-13,2 V. Ibland startar den som vanligt, det verkar nästan vara slumpmässigt. Ibland klickar startmotorn, men instrumenten fortsätter att lysa.

Vad kan detta bero på? Är batteriet dåligt bör ju instrumenten lysa iallafall, även om startmotorn klickar? Är det elfel?

Uppskattar alla svar och kommentarer!



Senast ändrad av Anders104 | 26 juni 2012 | 22:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Låter helt klart som ett spänningsfall nånstans mellan ditt/dina batterier och förbrukarna.

Har du mätt med multimeter över batteripolerna vad du har för spänning under tiden du försöker starta?

Om där finns över ca: 11V kan du gå vidare å mäta -

Nästa steg vid plus-anslutningen på startmotorn, och fortfarande minus-proben från multimetern på batteriets minuspol. Har du hög spänning även här (återigen över ca: 11V) så flytta minusproben till någon plåtren yta på motorn och läs av där.

Den troliga felkällan skulle kunna vara exempelvis grova matnings-plus-kabelskon på startmotorn. Kan tänka mig att instrumentens försörjning även går från plus-anslutningen på startmotorn.

Prova att mät lite och återkom med resultat så ska det nog gå att lösa.

 

Mvh, Christoffer, Maskinexperten AB, Norrtälje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande strul i våras, det berodde på dålig kontakt i en batteriklamma och ett utslitet startrelä.

Mitt startrelä klickade ett tag, ibland blev det bra kontakt och ibland inte. Jag hittade felet när reläkontakterna klibbade i hop och startmotorn fortsatte att gå efter att jag släppt startnyckeln.

Utbytt och klart så kostade det under 200kr så lycka till i jakten på felet!

Trevlig båtsommar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft samma problem men då var det en dålig batterifrånskiljare som var problemet. Enkelt att testa genom att bygla frånskiljaren. Problemet att identifiera var felet är att ofta får man bra spänning vid kontrollmätning, ända fram till startmotorn slås till och det blir stora strömmar som ska passera stället med dålig kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt. Därför somsagt viktigt att mäta under tiden man gör startförsöket och då förhoppningsvis / givetvis när de strular.

 

Sedan finns ju såklart alternativ 2, att börja byta och bygla saker i strömkedjan utan att mäta, om de känns aktuellt.

 

Mvh, Christoffer, Maskinexperten AB, Norrtälje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv bytt startmotor i vår och fick samma problem... Det var plussen från tändningen som satt på solenoiden som kabelskon glappade lite. Klämde om det och sedan dess har allt funkat kanon!

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig felkälla är huvudströmbrytaren, jag har fått byta sådan på åtskilliga båtar där det blir ett flipperspel bland instrumenten när man försöker starta. Kasta ut gamla amerikanska omkopplare typ  0, 1, 2, 1 2 eller billiga brytare med rött handtag. Sätt in gastäta huvudströmbrytare, de kostar 3 ggr så mycket men ger betydligt färre beskymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som händer när man vrider på startnyckeln är att pinjongen på startmotorn hoppar fram så att den griper in i svänghjulet. Därefter börjar startmotorn dra runt. Den första delen (klicket) drar bara någon ampere och funkar därför även om det är lite motstånd i kretsen. Den andra delen där startmotorn ska dra runt drar många ampere. Det räcker alltså med en bråkdel av en ohms motstånd för att spänningen ska falla till 0. Därför slocknar också instrumentbelysningnen...

Så en dåligt ansluten kontakt som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt, byt ingen dyr grej i första hand. Om du absolut inte kan tänka dig att mäta och lägga pussel och köra sherlockstilen, börja då med de billigare prylarna. I ordning skulle jag nog ta batteriet, från bilen tex tillfälligt. sen huvudströmbrytaren. Sen alla sladdändar att de sitter och inte blixtrar och blir varma vid startförsök. Sen startreläet eller solenoiden och startmotorn. Men istället ör att kånka grjer i flera timmar skulle jag ila till affärn och skaffa en multimeter och mäta med voltområdet som är harmlöst och orsakar inga skador på man eller maskin. Mäta på batteriet. 12,7V. Svart pinne på minus. Röd pinne på plus. Heureka! Jag kan det. Slipper kånka. Mäter och kör sherlockstuket. Kollar. Drar ifrån o lägger till. Mät och fråga rita upp delarna du hittar med pluskablarna anslutna. Ofta är det lättare att förstå om man har en bild på grejerna och kan ta det teoretiskt och sen göra praktiska mätningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste inte va ett el priblem, kan va en vatten läcka i avgassystemet som gör att du får Inn vatten i någon cylinder och starmotorn klarar inte att dra runt motorn. Kan va värd att kolla:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...