Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Joflopp

Motor rusar eller växel hoppar ur - Mariner 30M 2takt

Rekommendera Poster

Säg den glädje som varar. Jag lyckades få rent förgasaren och lösa det problemet och motorn gick bättre än aldig förr. Sitter i båten och håller ca 20 knop när motorn plötsligt tokrusar och farten faller. Drar av gasen, slår av motorn och kollar om propellern har hoppat av men den sitter kvar. Ser inget konstigt och startar motorn igen som nu har drag på propellern upp till mellanregistret, sedan är det som den slirar och bara höjer varvtalet utan att kraften överförs till propellern.

Väl vid bryggan börjar jag plocka isär för att se vad som kan ha hänt. Är ingen expert på motorer och tänkte att brytpinne har man ju hört talas om, tills båtgrannen förklarade att den där motorn har ingen brytpinne då den har splines.

Kikade lite mer och funderade på om växelregleringen skulle behöva justeras av någon anledning. Plockade bort växelreglaget från styrningen och drog en vända med ena handen på växelväljaren för att känna om den hoppar ur vid visst varvtal.

Vid ett givet varvtal är ökar som sagt motorvarvet raskt men utan att någon kraft överförs. Det hörs inget smattrande, rasslande eller klonkande och jag kände inget i växelväljaren.

Inne vid bryggan igen så ser jag att det verkar som att en del har lossnat från den del av växelmekanismen som sitter innanför kåpan på motorns högra sida. Hittar inte den saknade delen och har heller ingen aning om hur stor den är eller vad den har för funktion.

Är det någon som kan hjälpa mig att förstå vad som kan ha hänt och hur jag kan fixa motorn?

Motorn är en tvåcylindrig Mariner 30M (Yamaha) tvåtaktare med för mig okänt modellår. Serienumret är 698-S-027685.

post-24068-1394237139,8712_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navet i propellern har säkert släppt. Sök på propellernav så får du tips om hur du testar.

Troligen ingen ide att byta navet med tanke på att prpellern antagligen är billig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kika på vad en ny propeller kan tänkas kosta.

Den saknade delen på växelväljaren fyller ingen funktion eller vad är det som har brutits loss?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har skaffat en ny propeller och nästa vecka kommer vi förhoppningsvis iväg till båten. Återkommer om huruvida ny propeller löste problemet eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var mycket riktigt propellernavet som gett sig. Nu har jag fått på en ny propeller och båten går som den ska igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...