Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Arne_Anka

Hur mycket "våld" klarar ett modernt båtskrov egentligen?

Rekommendera Poster

Var ute och körde med båten häromdan. Missbedömde en våg lite vilket ledde till ett skutt. Nedslaget var väl egentligen inte särskilt dramatiskt, men det slog mig ändå: hur mycket våld klarar ett skrov egentligen?

Jag pratar nu inte om att köra på fasta föremål, såsom grynnor och bråte, utan vatten. Kan dåliga nedslag orsaka skador på skrov?

Jag har en Yamarin 6110, en plast-DC från 2003

Jag VET att detta säkert är en riktig rookiefråga, men bespara mig gärna syrligheterna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Tycker inte alls att det är en rookiefråga utan mer en fråga som vi kanske inte reflekterar över eftersom vi tar förgivet att skrovet liksom bara håller. Å andra sidan kan man ju undra hur många båtar som sjunker pga av att skrovet brister pga hård körning. Det finns säkert många utläggningar om detta så det skall bli intressant att se om någon har en teori om Arne Ankas fråga.

post-10022140-1394237139,487_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stora gupp kan du köra över med din bil innan den går sönder, och hur fort kan du köra??

Lite samma fråga, svår att besvara, det beror helt enkelt på:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat på det och jag tror att skroven, sålänge det är en kvalitetsbåt tål mer än det mesta andra, dvs förare och övriga prylar i båten.

Frågan dök upp för mig efter en våldsam tur över vänern och där är sjön väldigt krabb men båten höll..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar i tester i båttidningar så brukar de kommentera hur hållbar båten är. I vissa fall så kan de redan efter en kortare (men våldsam) provtur upptäcka att inredningen spricker och lossnar och att stolarna glappar. Som påtalas ovan så är det ofta besättningen som tar stryk först. Det är väldigt påfrestande att köra båt när det slår hårt. Men har man en flatbottnad båt så kan man nog slå sönder den om man anstränger sig. Tror dock inte att det är något problem vid vanligt bruk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett båtskrov skall väl klara det som kan anses normalt och ett och annat oförutsett skutt. Om någon båtmodell inte håller skulle ryktet antagligen gå rätt fort, därför tillverkas båtarna oftast med goda marginaler.

Det första som inträffar är knappast särskilt dramatiskt, antagligen är det inredning och dylikt som lossnar först. Botten och skrov är nog gjorda för att hålla även för rent idiotisk körstil -får man hoppas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett antal år sedan bogserade jag och en kompis in en Sefyr båt där hela skrovet spruckit längs med nästan en meter långt.

Under hela bogseringen stod 3 personer och tok-öste med 10 liters hinkar för att båten inte skulle sjunka.

Denna båt hade inte varit på grund eller liknande tidigare. Den aktuella dagen blåste det kanske 8-10 m/s och de var utomskärs vid tillfället.

Vi grundsatte den på en sandbank nära deras hamn. Så visst händer det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var säkerligen andra faktorer än vågorna som Låg till grund för den skadan.. //Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en parantes kan jag nämna att på 70 talet hade jag en öpppen planande plastbåt med en 20Hp utombordare. Typisk sommarstuge eller s.k. badbåt. Under körning i öppen sjö med lite hopp o duns på vågorna började plötsligt båten att gå tungt!   Vattnet forsade in från dubbelbotten. Lyckades sätta upp den på en strand och klarade mig.

 

Vad var orsaken till detta då? Fabrikationsfel?   Nej, orsaken var att vi haft båten som badbåt många sommrar, och då alltid dragit den upp o ner på stränderna. Detta hade slipat av så mycket av plasten i själva spetsen av botten att det uppstått en försvagning där. Det visade sig sedan att skrovet spruckit i ca 2 meters längd från fören räknat. Tur att vi inte var längre från land.

Skadan var ganska enkel att laga, med plast och glasfiberväv, och båten levde många år efter detta.   Det var en Ryds Hajen på 4,5 meter om jag inte minns fel. Dvs en i sig kraftig o välbyggd båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga
ett antal gånger har man nog fundera på samma sak efter en hård landning, jag har väntat många gånger på det där...knak / krasch...men se skroven verkar tåla grymt mycket.

Som tonåring hade vi hobby att provosera båtarna till max i vågorna efter waxholmsbåtar & ute på fjärdarna när det blåste rejält...diverse resulat var bortsliten pulpet, vindruta som släppte, stolfäste som slets loss samt någon knäckt akterspegel men det berodde nog snarare på övermotoriserat än själva vågorna.  Största skadorna fick nog snarare dom som satt i båten med rejäla blåmärken & skrubbsår, inte en gång gav något skrov upp trots denna idiotiska hantering.

Ung & dum men kul var det wink



Senast ändrad av J-bro | 03 juli 2012 | 15:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...