Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Smuggler-24

ej fullvarv. tänder inte på alla cylindrar

Rekommendera Poster

Har precis sjösatt min Ockelbo B16 med Yamaha 85 hk. Vid testrundan så varvade motorn bra först, för att sedan tappa varv. Det verkar som motorn endast tänder på två cylindrar.

Jag har också problem med starten. Motorn startar snällt men stannar gärna utan extra gas.

Har bytt tändstift och kollat bränslefiltret. Filtret hade lite skräp i sig. Jag försökte blåsa rent.

Vad kan det vara för problem?

Jag hoppas på expertisen på forumet.

Motorn är en Yamaha 85 hk från mitten av 80-talet. 3 cylindrig förgasarmotor.

hjälp,

Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett en förbränningsmotor ska fungera krävs att bränsle, tändning och kompression fungerar. Identifiera först ifall det är så att motorn verkligen bara går på två cylindrar genom att dra av en tändhatt i taget med motorn igång. Om du märker att det inte blir någon skillnad när du lossar en specifik hatt så har du hittat den felande cylindern. Kolla då om du har gnista. Har du gnista så är det antingen kompressionen eller bränslet. Har motorn tre förgasare? Rengör förgasaren för den felande cylindern. Gör ett kompressionstest på alla cylindrar.

Har du inte gnista så kan det vara tändspolen. Byt tändspolarna mellan den felande cylindern och en du vet fungerar.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar larmet, skall väl tjuta vid start för kontroll av själva summern?

Visar det sig att ett tändstift lägger av kan det eventuellt vara en CDI-inbyggd skyddsfunktion för att ta ner varvtalet, och alltså låta dig halta in i hamn. Borde i.s.f. larma samtidigt.
Skiftar du inbördes plats på tändspolarna enligt Freds tips ovan och kommer fram till att alla funkar - och därmed misstänker den dyra CDI-enheten - så finns nog alltså även denna tänkbara felorsak att ta hänsyn till innan du slantar upp? ...

Hittar ingen 85-hästare men denna 90-hästare ifrån 1984 är nog snarlik? ...
http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1984/90ETLN/ELECTRIC PARTS 1/parts.html

41. thermo switch assy är ett överhettningsskydd, gissar att den jordar en ledning ifall metallen nära ett av förbränningsrummen överhettas. (Framgår inte i reservdelsskisserna exakt var denna elanslutna termoplugg sitter, men rimligen nära de hetaste delarna d.v.s. antingen i topplock eller blocket nära förbränningen.)

Nå, för att felsöka så kan man försöka att mäta eller tillfälligt - och lite riskabelt - koppla ur termopluggens elanslutning. Varvar motorn i detta läget upp bra så vet man åtminstone att det är denna skyddfunktion som krånglar, men inte varför.
((Kan ju vara överhettning så att motorn är nära att nypa, eller fel på 41-givaren (eller för den delen nån annan vital givare?).)
Jämför gärna denna Johnson-tråd angående försiktighet&tempswitchplacering ...

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=448481

Senast ändrad av Thomas-1 | 26 juni 2012 | 17:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Jag ska kolla detta.

Årsmodellen på motorn kan vara -83 eller så. Den har tre förgasare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har ännu inte kollat de de tips jag fått. Sorry.

Men jag och sonen åkte ut med båten i förrgår. Vid start innan gaspådrag gick den hackigt men när jag sedan gasade på så gick motorn riktigt bra. Den tänder på alla cylindrar och går jämt. Efter vi stannat båten för att fiska, sedan startade igen var den lättstartad och gick fint på tomgång. För att också gå bra på fullvarv.

För att förklara tidigare problem. Motorn går ibland som den ska men ibland så går den ned i varv. Det verkar som den inte tänder på alla cylindrar. Eller att den inte får tillräckligt med bensin.

Skumt problem. Hoppas detta kan ge en tydligare bild på problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...