Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
ChristerN

Erf av Flipper 760, Flipper 717S och Bella 26 Fantino?

Rekommendera Poster

Hej alla kloka. Söker en större båt än min Bella 630 och tittar på andra med stängbar dörr runt kabinen. Hittar Flipper 760 och 717S och Bella 26 Fantino. Vore tacksam för synpunkter från er som har, har haft eller bara varit i kontakt med dessa båtar. (Jag har pejlat två innehavare av Flipper 760 här på Guiden och sett era kommentarer, tack för dem) Jag kommer använda den i Stockholms skärgård och vi kommer vara 2-4 personer på max 1 vecka långa turer. Hur stor motor bör man ha? Bensinarna jfrt med dieslarna? Förbrukning? Skillnader i årsmodellerna? Nödvändiga/praktiska tillbehör? Erfarenhet av priser? Tack på förhand /Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har en Flipper 760 -88 med en VP AQAD31'a 290DP. Den fungerar super för 2 personer(även 3) men för 4 personer under längre perioder är väl inte så roligt om man inte känner varandra väldigt bra eller är inbitna camping människor med god ordning. Anledningen är en praktisk sak som att behöva fälla ner bordet till sovplats som gör att det blir lite rörigt tycker jag, men det fungerar i korta perioder. Är men 3 så finns stickkorgen på styrbordsidan som fungerar mycket bra som sovplats och förvaringsutrymme för väskor m.m. AQAD31'an är i mitt tycke för svag för 4 vuxna personer med packning för en helg i denna båt, det tar ett tag i komma upp plan o det blir svårt att trimma osv. Så om jag hittar så kommer jag byta ut till en AQAD41'a när jag kan.(och har råd :-) ) AQAD31'an drar ca 1liter diesel distansen. Ang. årsmodellerna så är jag ingen expert men min erfarenhet av Flipper 760 så kom den vita inredningen 1988. Den tycker jag är ren o snygg men gillar man trä och är duktig på att hålla trät i bra skick så kan även den vara snyggt. 1990 så kom den plastade badbryggan, tidigare är det en klassisk rostfri ram med träribbor. Det finns olika färger vanligast på äldre är mörkblå eller röd(har även sett en grön) men 88 o framåt så är det mest ljusblåa som jag har sett(även en helvit). I övrigt så är dom rätt lika. Tillbehör... Värmare Orginal så sitter det en Gasolvärmare(på dom flesta jag stött på) den sitter utomhus o värmer inge vidare o drar en enorm mängd gasol om du e ute på vår/höst då det kan bli lite kallt. Jag har en 4kw Diesel värmare vilket kan vara lite överdrivet(2kw fungerar nog mer än väl) men den e super. Bogpropeller Detta är en mycket bra investering till denna båt. Den har en stor vindsida och platt botten vilket gör att den driver lätt. Backar man dessutom så har man alltid på propellerbåtar dålig vridefekt åt ena hållet vilket en bogpropeller skulle hjälpa enormt. Jag har ingen bogpropeller men det skulle vara det jag investerade i om det inte vore så krångligt... Vattentanken ligger orginal längst fram. Dvs om jag skall öppna upp en tunnel så måste jag göra plats för en ny vattentank. Detta går att göra utan problem genom att ta ett av stuvfacken till vattentank. Annars går det att bygga tunneln bakom vattentanken.. men jag väntar på mindre o efektivare bogpropellrar. Ankarspel Detta är också en trevlig sak att ha... Kör man så sitter du vid ratten(dvs. inne en trappa ner) sedan skall man kasta ankare o försöka hålla koll på linan.. sedan skall en person ta emot där fram. Lägg där till vind och andra oväntade saker som kan ske så är det ett stressmoment mindre att ha ett spel. Jag har inget ankarspel men skulle gärna ha ett. Idag så har jag en låda på bryggan.. och jag kastar det själv och kör in medans min fru tar emot fram, men jag hoppas på att min fru vill köra framöver så kan jag ta ankare och hoppiland eftersom det alltid inte är enkelt. I övrigt så finns det massor av tillbehör som e bra o ha. GPS/Plotter/PC - Super att ha.. men glöm inte att ha sjökort o snegla på naturen ibland o jämför. Ekolod - framåtsenede e ju bra.. men dyrt. Vanliga klassiska e kul men det blir mest till o kolla badtempen. :-D Ström - Detta är ett återkommande problem om man vill ha komfort ombord med kyl, färskvatten, radio, belysning och eventuellt en liten isbit till drinken och dessutom vill vara ute längre än ett par dagar utan att behöva starta motorn för laddning. Jag har 4st 75ah batterier (1 för start och 3 till förbrukning) detta räcker bra överen helg utan att behöva snåla men heller inte att slösa. Jag har en 50W solcellspanel som när solen lyser driver kyl och dessutom laddar en varm sommardag. Jag har skaffat ett intrument(ODELCO) som gör att jag ser exakt vilken förbrukning saker tar ur mina batterier och även hur mycket det laddar. Detta intrument är super.. men samtidigt blir man lite väl strömjagande :-) Jag kan säkert fortsätta ett bra tag till men jag tror att jag tagit dom stora bitarna. Jag är mycket nöjd med Flippern och det enda som skulle få mig att byta är om jag hittar en -90 eller senare med den plastade badbryggan för att jag tycker den blir snyggare... :-nojd Mvh -Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bella Fantinon är väl den absolut dyraste av dessa (har inte 100%koll på priserna) men den är väl också den med djupast V-botten. Detta är för mig avgörande då jag föredrar båtar som inte slår i sjön. Köp en med rejäl motor och med DP drev, -då lyder båten bra, även då du backar och den drar inte nämnvärt i ratten då du kör föröver. Större motor är sällan dyrare i drift men definitivt dyrare i inköp, Det högre priset hänger dock med då du en dag skall sälga. -Det är inte kul att plöja iväg på semester med en motor som inte orkar och som får slita hund. Dieselbåtarna är dyrare än bensinbåtarna, för att tjäna på mellanskillnade måste du åka massor med sjömil. -Däremot är ju gången och vridmomentet oslagbart på en diesel. -Oftast så är det plånboken som avgör denna fråga. Sattsar du på DP drev kan du också köpa en fin plotter i stället för bogpropp. Ergo, -gillar du att hålla en högre marsfart i högre sjö, och kan leva med en lite högre planingströskel? -köp Fantinon. Föredrar du att åka lite billigare och kan leva med att båten är flatbottnad och kanske glider lite i sidled då du ska lägga till etc? -då köper du en av de andra. Fantinon är definitivt den som går bäst i sjön och är snyggast men förmodligen inte den rymligaste, -troligtvis är det dock den som är roligast att köra. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Putte

Hej jag har en flipper 717 S den tycker jag är mycket bra. Den har mycket bättre bottenvinkel än 760 som nästan är platt och slår mycket mer vid lite sjö. Du kan lätt ha en marchfart på 25 - 27 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av dessa tre anser jag att 717S är den bästa båten. Bellans skrov baserar sig på en amerikansk sportbåt, går mjukt i sjön, men är smalt framtill och har hög planingströskel. Flipper 760 är en modell från 1982 och är alldeles för flatbottnad, stötig i sjön.

Rekommenderar > 200 hk och duoprop.

Ett tips, Googla Sunmar 770. Utmärkt byggkvalitet, rak axel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av dessa tre anser jag att 717S är den bästa båten. Bellans skrov baserar sig på en amerikansk sportbåt, går mjukt i sjön, men är smalt framtill och har hög planingströskel. Flipper 760 är en modell från 1982 och är alldeles för flatbottnad, stötig i sjön.

Rekommenderar > 200 hk och duoprop.

Ett tips, Googla Sunmar 770. Utmärkt byggkvalitet, rak axel.

Kanske lite sent svar, 10 år sedan frågan ställdes. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe!

Jag köpte till slut en Bella Falcon som jag blev mycket nöjd med. ÅM 1989 med en 205 hk bensinare. Sålde den efter två år för en något större båt (den gamla vanliga tre-fots sjukan!) innan jag efter ytterligare fyra år köpte nuvarande Saga 315 (lider alltså fortfarande av samma sjuka!). Sagan är halvplanande och studsar därmed inte alls.

Har inte åkt 717 men 760 är betydligt skumpigare än Bellan.

Nuförtiden kan man ju markera trådar som lösta på den nya plattformen men av någon anledning kan jag inte göra det med gamla trådar. Får se om det funkar nu när jag själv skrivit i tråden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...