Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
regn

brandfara med bränsletanken

Rekommendera Poster

Längst ned i kölsvinet ska bara länspumpar sitta, de är konstruerade för den miljön medan motorrumsfläktar inte är byggda för att klara slagvatten uppblandat med olja och diverse annat gunk som samlas där.

Det är mycket möjligt att fläkten kan ge gnista om man har otur men den gnistan skiljer inte på ifall ångorna genererades pga tankning eller pga bränsleläckage. Därför kan det inte spela någon roll om den slås på före, under eller efter tankning. Det viktiga är att den slås på, och får gå en stund, varje gång innan motorn startas eftersom risken för gnistor (från motorn alltså) är som störst då.

EDIT:

La till texten som står inom parentes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser









Jo, motorrumsfläktar måste rimligen vara helt säkra att starta i värsta bensingasen kan jag tycka. Är nog värre med båtens skyddade generator, den är normalt inte borstlös även om sådana finns. Bilden visar borsten i min godkända alternator, det orangea är ett mjukt gummiskydd som begränsar - via en liten labyrint - men inte alls stryper luftflödet vid de gnistbenägna kolen. (Har aldrig fattat funktionen riktigt, även en liten mängd perfekt blandad bensingas kan ju explodera så labyrinten skall måhända kväva en redan påbörjad explosion? Blir ett ofarligt puff istället för ett stort pang??)

Förutom att godkända elfläktar kan (ska?) vara borstlösa så är de ofta (alltid?) av radialtyp för motorrum, d.v.s. elmotorn sitter inte i luftflödet utan helkapslat på sidan med bara en axel som sticker in. Här en bild ... http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4802

Finns massor av säkerhetstips i denna ofta länkade instruktion för båtbesiktare, bl.a. placering av fläktar plus vattenfällor mm ... http://www.skbf.org/Besiktning/Besktning.pdf

post-10006646-1394237317,0233_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

















Labyrint var överdrivet, så här ser andra parten av gnistskyddet ut när man böjer upp det. Blir som en krokig skorsten där kolens uttrymme i övrigt är tätat. Alternatorns kylvingar skapar högt kylluftflöde över lindningar och elektronik, men luftflödet runt just kolen är nog ändå rätt minimalt? [Växelströmmares kolbanor är i.o.f.s. slutna kopparringar och strömstyrkan bara fältlindningens, till skillnad mot likströmsmotorers segmenterade och gnistskapande kolbanor. Blir alltså bara små gnistor jämfört med gnistregnet i likströmmare eller startmotorer.]

Edit: Mässing, inte mjuk koppar i kolens släpbanor.


 

post-10006646-1394237317,0358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom just ihåg att min gamla godkända radialfläkt - utseendemässig lik SeaSeas - faktiskt inte är borstlös. Minnet bra men kort. Skyddet bygger nog istället på detta att radialfläkten är helkapsad och ligger vid sidan av luftflödet plus att den inte är lågt placerad i värsta bensingas-koncentrationen.

Minns nu detta spiksäkert för min fläkt vägrade starta ungefär var 14:e gång, mycket irriterande. Plockade isär den och upptäckte att rotorns lindningstråd bara lyfts under lindandet och slarvigt efterhand klämts till de 28 segmenten i kolbanan. Med lackisolering och allt, mest tur ifall lacken skavs och ger kontakt vid tillverkningen. Krafsade bort lack och lödde anslutningarna, sen dess har den funkat perfekt. Hur kunde jag glömma detta elände efter bara 20-talet år? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...