Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Foxracer

Tjutande remskiva, hur ta lös? Sitter det lager? Bild!

Rekommendera Poster

Mercruiser 7.4 -99

Hejsan, hade ett tjut från min motor och provade med lite krypolja och hittade vilken remskiva det var. 

Nu till frågan, hur tar man lös den? Och sitter det något vanligt lager i den som man kan byta eller köper man helt nytt? 

Remskivan i fråga är den som sitter längst ner till vänster om du står i sittbrunnen och tittar på motorn. 

Bifogar bild.

post-10022445-1394237138,93_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krypolja? Här kan jag lära mig nåt nytt! Men varför tror du att du behöver lossa remskivan? När jag har remmar som skriker sträcker jag remmen. Det brukar räcka. Annars nästa steg är att byta rem om den ser sliten ut. Väldigt sällan skivan är trasig. Vanligare att fel rem sitter där. Du har en väldig öppen rem eller vad man ska säga. Den omsluter inte mycket av remskivan. Är det någon funktion som kan ha blivit påverkad så den tar mer moment än vanligt. Trögare styrning AC eller vad det nu remskivan drar runt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter remmen monterad som den ska? Med så liten kontaktyta kan den inte överföra särskilt mycke arbete utan att slira.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om remmen sitter monterad på bilden, så är den helt klart felmonterad.

Ska gå runt 3/4 på remskivan om det är vattenpumpen som du har tagit bild på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Remmen driver sjövattenpumpen, remmen skall svikta ca. 6 mm när du trycker på den. Axeln till pumpen är lagrad, prova först med remspray om det blir tyst, sedan kan du känna efter ev .glapp i lagringen. Det finns färdiga kit att köpa om lagret gett sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Håller nog med Pentax och Berra att problemet ligger i anslutningsytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det sällan man kan dra om remmen på ett annat sätt på en motor så man får nog räkna med att remmen sitter som den ska. En vattenpump tar inte stor effekt och då är frågan om pumpen har börjat gå trögt. Lägg av remmen och kolla lagren som föreslagits. Lägg på remmen och sträck upp den om allt är OK. Något kan ha stoppat pumpen tex något föremål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som varit upp så är nog remmen felmonterad.

Hittade det i min Seloc bok om Mercruiser men sökte efter bild på nätet.

Hittade en bild som visar dragningen

Senast ändrad av crabfish | 25 juni 2012 | 23:00

post-10001667-1394237139,0642_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jo det går att få fel ordningföljd på remmen mellan vattenpumpen (för slutna cirkulationen) och vevaxeln och då ser det ut som på bilden i TS startinlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...