Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Weekender23

Problem med tryckvattensystemet.

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis bytt varmvatten beredare och har kopplat tillbaka allt. men när man kör pumpen så kommer det bara vatten när man har blandaren ställd på kallt. När man vrider över på varmvatten så stannar pumpen och inget vatten kommer! Kan jag att kopplat in färskvatten på fel inkoppling i beredaren? Berdedare är en mobiterm 22 med övertrycksventil monterad i inkommande koppling.

Tänkte jag skulle byta plats på slangarna men tänkte först kolla om någon har varit utsatt för samma fenomen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om att det inte blivit nåt flöde. Det sitter oftast en backventil så vattnet bara kan gå en väg. Så du är inne på rätt väg med att ömsa slangarna. Troligen är det rädslan för legionella som gjort att backventilen sitter där. Dricksvattnet ska inte kunna bli smittat med farligt vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste lite slarvigt. Du skriver att den har säkerhetsventilen på inkommande. Den ska sitta på utgående och öppna om det kokar. Ytterligare en bekräftelse alltså på att du löser problemet vid nästa besök i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj. Så snabbt har jag aldrig bytt två slangar. Du verkar bo i båten med skruvmejseln under kudden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här beskriver de ventilen i bruksanvisningen. Så den borde sitta rätt nu!

Anvisning

Ventilen har fyra funktioner:

– anslutning för kallvatteninlopp

– backventil, som förhindrar att varmvattnet kommer in i

färskvattentanken

– säkerhetsventil mot övertryck i varmvattenberedaren

– tömningsventil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...