Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Mauritx

Finns det långa toggle för att slippa köpa långa vanskruvar?

Rekommendera Poster

Så här ser det ut:

 

 

 

 

De är hemgjorda, vill byta ut dem.   Finns det långa toggle?, jag har sett en lång toggle (justerbart) med massor med håll men hittar inte vart. Tacksam för alla tips.  

 

 

 

post-10021708-1394237132,5375_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du det fungerar med detta? brottgräsen är 1200kg. Är den Tillräcklig stark?  Vet inte hur pass mycket styrka/brottgränsen beräknas.. 

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/bilder3/3433.jpg

 

Den skulle passa gaska bra och är inte så dyrt.



Senast ändrad av Mauritx | 25 juni 2012 | 00:23



Senast ändrad av Mauritx | 25 juni 2012 | 00:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog inte vågat använda sådan för att förlänga vanten. Varför inte köpa längre vantskruv då?

De hundralapparna de kostar är försumbara om masten faller ner.

Biltema har från 129:-. En riktig toggle kostar på Hjertmans från 116:-

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/bilder3/3453-2.jpg

http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Vantskruv/Vantskruv-25421/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut köra med riktiga toggles, och då köpa flera stycken för att få rätt längd, men är det så att man kommer upp över ett visst antal kan det löna sig att slå till på nya vant och stag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att jag tror att jag har nån konstig diameter på vanskruvar som jag har, Det verkar så att en håll i vanskruven är större än det andra,  Försökte skruva in nedre del av vanskruven (vanten) i övre del (stag/wiren) och det gick inte, Det verkade så att hållen är mindre för att det  inte går att skruva i. 

 

Kanske ska det vanligvist inte gå att vända på skruvarna i vantskruven, olika ritning på gängor? vet inte riktig. är nybörjare och har alldrig sett i mitt liv vanskruvar förut. 

 

Jag vill gärna köpa nya men grejen är att i wiren finns redan en ödla med gängor som inte går att demontera, och det är den som är mindre i diameter tror jag. finns det vanskruvar med olika diameter?

MVH

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, de är olika gängade. Den ena delen är vänstergängad, den andra högergängad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK då förklara saken vanför går det inte att skruva nedre i övre delen,  Då köper jag helt nya vantskruvar i biltema då som är längre.

 

Det finns inga togle i Biltema har jag sett.

 

Är det någonting specielt jag måste tänka? hur mäter man så att man vet precis vad man behöver? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nåt fel på de hemmagjorda togglesen?

Hur gammal är riggen?

Det rekomenderas från visst håll att man byter ut riggen.Försäkringskrav i vissa länder!?

Bytesintervall ner mot 10 år har jag hört eller läst nånstans. Det tycker jag för kort intervall åtminstone som jag seglar. 

Har börjat med att byta ut bl.a förstaget på min båt som är 33 år. Det fanns ju naturligtvis en annan anledning till att jag gjorde så, men passade på medan jag gjorde en del andra förändringar i riggen och även monterade rullfocksbeslag.

Om det inte är nåt direkt fel på togglesen så finns det ingen anlednig att byta ut dem. Det är nog större risk att det kan finnas fel på vajern, speciellt vid pressningarna, och vantskruvarna.

Om du inte byter hela riggen på en gång, så kan du ju byta förstag och toppvant tex till hösten (om du hör till den typen som mastar av varje höst wink) Finns det tecken till kardelbrott eller sprickor skall du byta med en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall ha toggles under varje vantskruv precis om du har idag, för att minska på risken för skador på vantskruvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grej om Biltemas vantskruv. Jag köper gärna mina grejer där, och var i helgen och handlade lite grejor och kollade då nyfiket på vantskruvarna och kunde konstatera att toppen/botten var svetsad. Inget fel i sig, men i avslipningarna mot kanterna kunde jag se porer på flera skruvar. Visst, de håller säkert, men det kändes sådär. Mina asdyra Hasselfors(...Seldén...) har inga sådana porer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riggen är inte så gammal bara 44 år smiley.  Den är original Hurley 18, Den är jätte robust och i väldigt bra skick. 

 

Ska byta för att 2 stycken toggle ser ut så här: 

 

Ska be en plåtvekstad att göra nya toggle i ställe.. det är inte meningen med att byta ut vantskruvarna när allt annat är gammal. Visa vantskruvar är sned så det går inte att skruva på låsmuttern.

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skall du absolut byta med det snaraste - innan du ger dig ut och seglar.

Har en bekant som seglade en båt från Stockholm för en styv månad sen. Han hade problem med motorn från start och hade enbart seglen att lita på. Längs västkusten hade han riktigt skitväder. Låg en natt med vindar upp emot stormstyrka, i en boj i Göteborgs södra skärgård. 

Nästa dag skulle det mojna en hel del. Dan skulle börja med sydliga vindar runt 10 m i sek för att sen mojna ju mer dagen led. Vi kom överens att han skulle starta tidigt och att jag skulle bogsera in honom om det blekade ut helt. 

När han ringde låg han på utsidan Hållö. Han hade brutit masten. Det var en toggles som hade gått, precis som på din bild. Han fick faktiskt ut skadan på försäkringen. Med självrisk och åldersavdrag kostade det mastbrottet honom bara ca 20 000 kr. Billigt för en helt ny rigg, men ganska dyrt för en bristfällig toggles.

Dom krokiga vantskruvarna bör du nog också byta ut.



Senast ändrad av toaen | 26 juni 2012 | 06:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tufft att masta av så nära hemma. Saknas bara snögloppen. Var det Stranne han hette? Min salig svärmor fick alltid tårar i ögonen av den låten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behövde förlänga mitt förstag efter att ha beställt fel, en smula för kort, genom att sätta två toggles ihop, fungerade kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här jag får alltid ståpläls av den. Tur ändå att det är en uppdiktad historia.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mauritx, om du nu satsat på att byta ut vanten tycker jag absolut att du ska köpa bra material ända ned dtill infsätningen på båten. Annars var det ju liksom ingen idé att byta vanten...

En lite krokig vantskruv tyder på att den fått sig en törn och då ar risken för brott större en när den var ny. Bör bytas.

Kolla gängorna på de hela (oböjda) vantskruvarna (om du vill behålla dem) så att de ser hela ut. Ytorna ska vara slälta och gängan ska vara symetriskt hackig när du tittar på den från sidan, inte som en sågtand.

Märkeslösa vantskruvar från Hjertmans, Erlandsons Brygga eller SeaSea i din storlek kostar typ 150:- kr per styck. Överväg byte av alla vantskruvar tycker jag.

Toggelfrågan verkar du ju fått svar på, finns och kan skarvas flera stycken till önskad längd. Det är annars inga problem att låta tillverka en förlängare i syrafst stål lika de som du har på bilden, men det kräver ju närhet till en mekverksatad som jobbar i syrafast, vanligt rostfritt rostar...

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det egentligen ännu värre - för det är väldigt långt från hemma för honom. Men vi är ju snälla här ute. Har en båtplats, som jag dessvärre inte får användnig för i år, som han får låna plus lite verktyg. Har fått hjälp med påmastning med den nya masten av mig och en annan MG-are. Å andra sidan har killen rengjort och polerat mitt överbygge som jag inte orkat med på tre år.

Det har ju funnits ett antal Stranne på Smögen, men sen är ju visan uppdiktad och personerna i visan har inte funnits i verkligheten. Historien lär ha lånat detaljer ur tre olika händelser.

Har, trots att historien inte är sann, funderat på var det var Blue Bird gick på.


Det var Blue Bird av Hull,
det var Blue Bird, en brigg,
som med sviktande stompar stod på
Över Soten i snöstorm med nedisad rigg,
själva julafton sjuttiotvå.


Han fick Hållö fyrs blänk, fast av snöglopp och stänk,
han stod halvblind - han fick den i lo,
och i lä där låg Smögen, hans hem, där hans mor
just fått brevet från Middlesborough.

När man läser det som står i texten får jag en känslan av att båten kom från nordväst och gick in söder om Buskär (Oranga markeringar) Hade man kommit så långt in borde man väl nästan kunna satt skutan på grund mellan skären, speciellt om rorgängaren var känd i trakterna. (Men det är naturligtvis lätt att säga en sommareftermiddag på rygg i min varma säng med min bärbara dator på magen.)

Hade man gått på och över Långebrott (Lila markering) så är ju läget ett annat, men det tycker jag inte riktigt stämmer med texten.

Nå ja - det är ju en dikt och med det utrymme för fri tolkning. 

Fast det är en fin låt. I moll - som ju ofta i de vackraste låtarna. 

http://www.youtube.com/watch?v=s3UfcjjI3b0&feature=related

post-945-1394237139,7324_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan egentligen masten gå av och en toggle/vantskruv går sönder?  

På min Hurley 18 finns det 3 stycken vanstskruvar i Babord och styrbord, Alltså 6 stycken vantskruvar total 2 stycken, en för akt och en för. 

Och en vanskruv/toggle/vant skulle brista det finns endå 7stycken som skulle hålla masten på plats. 

Masten sitter inskruvad med två genomgående M12 bultar.  

 

Förstår inte riktig hur masten skulle gå sönder. kanske om det är storm samtidigt som toggle/vantskruv brister? 

 

Jag kan inte SEGLA och är total NYBÖRJARE,  Har alldrig åkt i en segelbåt (med sgel på) och vet inte ens om jag tycker om.   jag tänker inte gå ut när det är storm ute, utan mest segla när vädret är lugn tills jag lär mig odentlig.  Jag har båten i en relativ liten insjö.

Jag tror jag tillverkar en ny bricka tills jag har provat/lär mig att segla  för att sedan byta hela paketet till riktiga grejer. 

 

Det är en risk jag tar, men jag ser probabilitet att någonting händer som väldig minimal med hänsyn till att vant/vanskruvarna och toggle som jag har,  har håll i minst 20 år.  Sedan kommer jag att mormorseglar tills jag lärt mig. 

Kollade runt i hamnen vad det andra hade för vanskruvar och det var en fruktansvärt syn,  säkert 40% hade vädigt dåliga vant/vanskruvarna och inga toggle, det fanns en som använde wire som toggle i ställe.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så tänkte jag med första sommaren likförbannat så tappade jag masten :( Så de är viktigare än man kan tro med vant och skruv. Rätt vad det är kommer det blåsa upp den är svårt att komma undan.

 

Den här versionen av visan tycker jag är ännu bättre tom.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara på kul man sätter dit ett antal vant och stag och vantskruvar och behövs det åtta så räcker inte sju.

Jag kan förstå om du inte vill lägga pengar på båten om du inte vet om du gillar att segla och om du tänker dig för så går det säkert bra även med lite sämre vantskruvar.

Jag har aldrig seglat på sjöar, men erfarenheten av seglingläng i Östersjön har lärt mig att vackert väder nu inte är lika med vackert väder om fem minuter.

Det har hänt många gånger att man sitter i lugn och ro i 4-6 m/s och plötsligt blåser det 10 m/s (vilket ger fyra gånger högre kraft på seglen jämfört med 5 m/s).

Om du är försiktig och tar hänsyn till att riggen inte är den bästa så går det som sagt säkert bra. Glöm inte bort att fixa till bristerna om du kommer på att det är kul att segla och du börjar våga dig ut i lite hårdare väder.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter ju att man alltid skall förtöja för storm, och det är nog inte bara för att Hjertmans skall få sälja nya tampar och fjädrar...

Att förtöja för storm men rigga för lätt bris har jag inte hört talas om.devil

Näst kölen är riggen det viktigaste du har ombord. Byt ut dina trasiga toggles och vantskruvar, tröttnar du på att segla så säljer du väl båten istället för att kasta den på tippen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med resonemanget har det hållit så här länge kommer det inte att gå sönder nu... betyder det att ju äldre en sak är, ju mindre sannolikhet är det att det går sönder nu?!!
Jag skulle snarare se det som exakt precis tvärt om, dvs ju äldre det är, ju större är chansen att det nått sin livslängd och ger upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mauritx

Avstår från att kopiera hela ditt inlägg med frågan; Hur kan egentligen masten gå av och en toggle/vantskruv går sönder? 

Och en vanskruv/toggle/vant skulle brista det finns endå 7stycken som skulle hålla masten på plats.

Förstår inte riktig hur masten skulle gå sönder. kanske om det är storm samtidigt som toggle/vantskruv brister?

Om du har två undervant och ett toppvant på varje sida och ett undervant skulle lossna, så har du en viss möjlighet att masten klarar sig. 

I det aktuella fallet såg toggelsen ut ungefärsom din. Det hade varit en tuff seglats från Kullen och upp till Göteborg. Efter Göteborg och upp mot Hållö - sådär en 45 distansminuter mojnade vinden betydligt. Båten seglade ändå mot målet. I ett ögonblick gick de sista små resterna som höll ihop togglesen. Tolkar det som om det var lovarts toppvant som gick. Pressen från storseglet och ev draget från förseglet fick masten att vika sig och gå av i spridarfästet, som ju ofta är en naturlig brottanvisning. Närmasten väl gick av där den gick av släppte även undervanten i sin infästning i masten och hela härligheten gick i sjön.

Det behövs inte va storm. Det räcker nog med ganska måttliga vindar och lite sjögång. Finns det ingen stagning så går det fort. Hade det varit lä toppvant som gått av hade masten kanske klarat sig.

Det finns ju en anledning till att det finns ett antal vant och stag som nån skrev. Dessutom skall de var rätt inspända. En felaktigt inspänd rigg kan ge oönskade förlitningsskador.

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html

Mitt första mastbrott var med en J10 med en gammal trämast. Kom och kryssade i Tångenrännan. Inte speciellt mycket vind Det kom en motorbåt och jag höll upp i vinden en aning för att han skulle hinna förbi. När jag föll av igen gick masten.

Det var en gammal spricka i en fiolstagsspridare. Det syntes tydligt att det bara var ca 1mm2 matrial som hållit ihop fiolstagssprisaren, som samtidigt var infästningen till toppvantet. Den lilla knycken som blev fick matrialet att brista med masthaveri som följd.

Det där du skriver; Masten sitter inskruvad med två genomgående M12 bultar.

Om du med det menar att masten att masten sitter fastbultad i underkant i mastfoten är det väl inte det optimala. Normat står masten löst på däcket. En skåra i mastens underkant - mastfot - griper över en bult i mastfoten på däcket. Riggen inspänning gör att mastfoten står fixerad. Går riggen, ramlar masten överbord - förhoppningsvis utan större skador på däcket. 

Har man masten fastbultad i däcket/överbyggnaden och riggen skulle gå kan masten ta med sig halva överbygget.

Nu skall du inte rusa åstad och göra nåt överilat pga det jag skriver. Se bara till att du byter ut de deformerade togglesen och de krokiga vantskruvarna. Sen kan du ju vid tillfälle se om det går att arrangera så att masten bara står över en bult i mastfoten och inte sitter fast.

Allt är sällan perfekt på en gammal båt, men det är ju bra om man kan se till att det som är direkt farligt blir åtgärdat. Det är betydligt billigare att lära av andras misstag än av egna.wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig om att man ska se till att riggen är i bra skick, men om man nu inte vill det måste man tänka på att man har brister.

Det är i alla fall bättre att förtöja för storm och rigga för lätt bris än tvärt om...smiley
Hoppas nu att allt går bra för vår sparsamma TS, både segling och förtöjning.

Maceky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade tävlingen Tjörn Runt för några år sedan med ett par vänner i en Dixie 27:a.

Ägaren till båten hade kvällen innan spänt upp riggen som han sa på rätt sätt, därefter tejpat för att segel inte skulle fastna i sprintar och liknande.

Efter en hård kryss från Stenungsund ner till Dyrön och Tjörne kalv fick jag plötsligt se att babords toppvant släpade i vattnet, som tur var satt mellanstycket kvar så jag sa till ägaren att han fick snabbt lägga sig på skarndäcket och skruva ihop delarna igen, han fick tio minuter på sig innan vi var tvugna att slå på den andra bogen. Det blåste vid detta tillfället över 13 m/sek. Efter att vi slog fick han lägga sig ner och spänna upp motsatta sidan. Hans förklaring efter denna fadäsen var att han inte hade rätt saxpinnar för att säkra upp och trodde att det skulle räcka med att tejpa med silvertejp!

Fortsättningen på denna resan höll på att gå åt skogen efter en stund då vi skulle ta ut revet på storseglet. Jag kommenderade de andra två att gå upp till masten och släppa på kicken och fallet till storen. När de sa att de var klara kommenderade jag åter hissning av storen. Det gick väl sådär eftersom den ena killen glömda att släppa på kicken.

Bommen gick rätt av vid kickfästet! Vi gick vidare upp till Kyrkesund där vi fick byta från fock till genua så vi hade en chans att ta oss i mål iallafall.

Förra året tappade just den båten masten under Tjörn Runt!

Kan någon gissa varför? De lärde sig inte efter förra misstaget, alla saxpinnar saknades och riggen var endast säkrad med silvertejp igen. Nu har han fått en ny mast på försäkringen.

Men han får nog svårt att hitta segelsällskap till Tjörn Runt tror jag, ingen vill riskera att få en mast i huvudet.

Själv ska jag kasta loss imorgon för att ta mig upp till Uddevalla för att på fredag segla Bohusracet en liten resa på sådär 170 M utefter bohuskusten upp till Norge och kommer att ta ca 39-40 timmar i ett sträck och med endast två man ombord.

http://vikenagir.se/Bohusracet-filer/Banskiss-page.html

post-10016814-1394237139,9533_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid bäst att göra rätt från början.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte 7st sådanna från Biltema:

 

149 SEK/st.  Nu kommer jag i alla fall närmare,  men behöver endå ha ganska långa toggles mellan 50 och 60mm.  Jag kommer inte att använda gaffel längs up mot vanten, eftersom måste använda ödlan som redan finns, skulle helst ta bort ödlan (den är inte så fräsch) och använda hela vantskruven men det kan inte vara lätt att såga den. (antar också att man kan inte ha gafel mot vanten direkt)

 

Alternativen är att jag skär bort en bit av det hemgjorda togglen och borra en ny håll.  Vi för se. 

 

 

 

 

 

post-10021708-1394237142,192_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den övre delen på den gamla vantskruven pressad direkt på vajern. Ett inte helt ovanligt förfarande. Det ger ju vissa fördelar men kan också va till nackdel.

Har du nån bild?

En bild säger mer än tusen ord, och är speciellt bra när man inte riktigt med ord kan beskriva vad man menar.

Spara överdelen, ifall du byter stag och vant. Får du dem då pressad med Ögleändstyck eller Taluritpressad med kause behöver du överdelen. Annars får du byta alla vantskruvarna igen. Och de vantskruvarna kostar kanske inte bara 149 kr - möjligen närmar x3. indecision

Att såga bort den skadade underdelen på toggkesen är väl inte så dumt om den räcker till på längden. Borra bara hålet så högt upp som möjligt. Jag skulle även rundat underkanten en aning. Tror att man borrat hålet alldeles för långt ner, så det inte fanns så mycket hållfasthet kvar. Det är rediga krafter som sätter ann.

Läste inlägget som du väl har tagit bort. Du har helt klart uppfattat hur det är att ha en gammal båt. Tycker att det stämmer på pricken, med fru och allt.wink Så har jag i stort sett haft det i 50 år. smiley

Det var nån tänkar för länge sen som myntade ett uttryck. Det var på den tiden som man aldrig hört talas om glasfiberlaminat och plastbåtar.

En båt är ett hål i havet, invändigt fodrat med trä, som man öser ner pengar i

Ett liknande uttryck i samma anda

Havskappsegling - det är som att stå under en iskall dush och riva sönder tusenlappar



Senast ändrad av toaen | 29 juni 2012 | 17:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen, övre gafel av det gamla vanskruvar är borta,   Det som sitter på änden av vanten/viren är en bult med ögla (öglabult) som sitter i en pressad ögleänstyck. Se inringad i svart:

 

Om jag kunde kapa bort öglabulten kunde jag köpa en tillräcklig lång vantskruv typ 3/8 som till och med nådde till fästerna utan någon toggle.

Men på grund av bultöglan var jag tvingen att köpa vantskruvar 5/16 vilken motsvarar M8 (det verkar vara ganska standard längden på dem, hittade inte extra lång), sedan kommer jag inte att använda övre gaffel eftersom jag kommer att skruvat ditt bultöglan.  

Är lite rädd att kapa bultöglan utan att skada ögleänstyck (vanten), Det är ganska tajt och vet inte riktik med vilken maskin man kunde med precision skära rostfritt. Kanske räcker med en vinkelslipmaskin med en kapskiva för metal?.

Jag tror det enklaste är att borra en ny hål i det gamla togglen med tillräcklig plats och runda dem i form så att det inte brister och sedan när ekonomin tillåter köpa nya längre vanten/viren med öglaänstyck där jag kan använda övre delen av vantskruven som jag har sparat.

Angående min förra inlägg har jag tagit bort eftersom det hörde inte till inläggen direkt och det var mer av frukstration jag skrev det. men det stämde till fullo.   Jag skulle nog har lagt 10 000 till och köpa en segelfärdig segelbåt (men det finns kanske inte sådanna till 100%) eftersom det är alltid någon.

 

 



Senast ändrad av Mauritx | 30 juni 2012 | 20:27

post-10021708-1394237143,8076_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...