Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
AM2010

fartökning vid motorbyte?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Har skrivit om motorbyte i en Skilsö 23 förut men har av olika skäl inte gjort det än. Diskussionen är dock igång igen hemma yes.

Jag har insett att det inte kan vara för svårt att byta motor själv, många som gjort det redan.

Till saken.

Om vi skulle byta till en Lombardini LDW 1003M eller en Solé Mini 33 - motorer som borde kunna passa ner i den trånga lådan - hur stor fartökning kan vi då räkna med?

Ni som gjort dyligt byte bör kunna svara på denna fråga.

Skilsö 23 är en snipa som med dagens motor (md11c) gör cirka 7knop. Aktra skrovet är planat och avsett för en md17 (men första ägaren hade väl en för tunn plånbok...)

Se även bifogad bild på skrovets aktra del.

Jag behöver bränsle till fortsatta diskussioner!

Tacksam för seriösa svar.

post-10010518-1394237132,4581_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Solé-motorn ser ut att vara en bra motor. Den har förhållandevis stor motorvolym, är långslagig och har ett bra vridmoment. Sjövattenpumpen är placerad i fronten av motorn och det gör det lätt att komma åt att byta impeller.

Det som kan krångla till monteringen av en Solé i en Skilsö 23 är motorns bredd. Den gamla MD11:an har 41 cm i breddavstånd mellan centrum på hålen för motorkuddarna. Solén har där 46 cm som breddavstånd och på min Skilsö är det ca 50 cm breddavstånd mellan de längsgånde balkarna. Om det är samma breddavstånd mellan balkarna i din nyare Skilsö 23 tror jag att det blir svårt att få ner Solén mellan balkarna. Finns det motorkonsoler för mindre breddavstånd kan det gå men Solén är bredare och du bör nog göra en noggrann kontroll av att den får plats i Skilsön.

//Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom nya motrerna , varvar dom mycke mer än din gamla ? Om inte så blir det samma fart . Är dom mycke starkare så är det ny propeller med högre stigning som gör att båten kan gå snabbare ... Ett hjul snurrar lika fort på samma varvtal vare sig motorn har 10 eller 100 hk ! Är du med ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du upp din båt i 7knop med din gamla MD11 tror jag att en modernare motor ska ge 1knop till i bästa fall, då toppvatvet kommer att öka 700/1000 varv beroende på vad du lyckas klämma fram ur den gamla.

Största skillnaden kommer att bli en lungnare motorgång då MD11 under hela sin levnad varit ganska skakig.

Om bara motorbädden är bredare än nya motorn är det inga större problem att montera ett järn på varje sida så man kan fästa motorkuddarna.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har säkert ett år gått sedan ovanstående inlägg och motorn är densamma. Till slut fick jag mina argument slagkraft och motorbytet hägrade.

Jag funderar på om det inte vore smidigare att sätta in en MD17C (nyrenoverad med garanti såklart) istället. Båten är ju byggd för denna motorstorlek.

Är det nån som har en MD17C i drift och kan dryfta denna motor här? Fartökning torde det bli, en knop+ är bättre än motsatsen, om inte annat blir motorn starkare och det är inte så dumt.

Behöver jag byta drivlina, dvs axel och propeller om ett sådant byte görs?

Är det nån som har en manual för MD17 där dimensioner framgår?

En begagnad, renoverad MD17C ligger på 35,000 kr och det är inget oattraktivt pris. Eller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En MD17 med slutet kylsystem är en evighetsmaskin, fast inte så modern eller tyst. Manualer och sådant med mått kan du ladda ner från Volvo Pentas hemsida, klicka på motordatabas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Vad vinner du på detta bytet, inte något bara en massa arbete.

De motorer du funderat på tidigare är moderna motorer med en gång som på intet sätt kan jämföras med VPs maskiner som under hela sin tid varit skakiga oljesöliga tunga maskiner.

MD 17 är ca 100 kg tyngre än den du har idag! Och priset mellan en modern motor och det pris du uppgett här är inte särskillt stort om man tar i beräkning vad man får för pengarna.

Kanske tillochmed en ny diesel från ett stort land i öster skulle vara ett alternativ, i alla fall prismässigt, inte mycket dyrare än din begangnade VP17.

Slutsats jag avråder från att byta till någon begangnad motor, i all synnerhet om din gamla fortfarande fungerar någorlunda.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser vad du skriver Kalle och rimligtvis har du rätt. Dock har jag kikat på RRUN som du troligen antyder och det är en pjäs som är både tung, för stor och innebär dålig kvalitet. Jag har följt ett par som bytt till detta alternativ och ingen är nöjd.

Skall ett motorbyte göras känns det löjligt att lägga ner både tid och pengar på att byta till en sämre motor (trots ny) än den vi har idag.

Visst skakar pentan men oljesölig? Nej, det kan jag inte hålla med om. Och bra med en rejäl vikt längst ner i kölsvinet. Spetsgattade skrov behöver en vikt för att inte slingra för mycket, iaf upplever jag det så med Skilsön.

Fler erfarenheter av MD17? Någon som uppgraderat från 11 till 17?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...