Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
adde_xboy

Varm V8 med lågt varvtal = dör

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en båt med en marinkonverterad Cheva small block V8 225 hk från början av 90-talet. Det är allt säljaren vet, och han har haft båten i 9 år. Drevet är ett VP 280 med duoprop.

1. Vet någon vad båtmotorn har för beteckning (typ AQ225) ifall man behöver reservdelar? Hittade inget motornummer.

2. När motorn är varm dör den vid låga varvtal, 1000 och under. Enligt säljaren har det varit så sedan han köpte båten 2003. Han har lärt sig att parera detta med gasreglaget. Säljaren har i princip bara bytt olja/filter under sin ägo.

Vad kan detta bero på? Dyrt att fixa?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur som lär du Behöva renovera förgasaren efter alla dessa år kostar lite drygt 4000:- detta löser troligen också problemen med att den dör på låga varv. Sen skadar det ju inte att byta eller montera bensinfiltr med vattenavskiljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Samtidigt tolkar jag dig som att det inte är speciellt säkert att det beror på detta. I min värld är det konstigt att man har en båt i 9 år utan att åtgärda ett problem som innebär att den dör på låga varv. Snacka om stress trånga hamnar.

Spekulerar i att det beror på att det har undersökts och lett till att det skulle bli för dyrt att fixa, eller att man inte kom fram till vad det kan vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för förgasare på motorn...2 eller 4 port...Kolla på quadrajet.com mycke delar till förgasare för att renovera själv..Borde ju kunna få tomgången bra med tomgångs skruvarna...Provat???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast det är inte bara vid tomgång utan även vid drift på låga varv dör den. Livsfarligt i en trång hamn när det blåser.

 

Nä jag tror jag hoppar den där båten med den motorn. Ok att en motor kan börja strula, men tänker inte köpa en motor som strular redan när man köper den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så betalar du för båten vad den kan vara värd med nio år gammal trasig motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Han släpper den inte för under 45 000 kr. Kan tycka det är lite dyrt för en båt från 1969 i orört orginalskick (förutom hemmasydda dynor).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...