elfanomad 8 Postad 24 Juni , 2012 Hejsan sjöbusar. Har haft lite problem med min VP AQ271C då den går lite ojämnt ibland på tomgången och vid full gas kommer båten precis upp på planing och efter 20 sek tappar motorn effekt och sjunker i varvtal. Har kontrollerat det elektriska, tändstift nya, ny rotor och fördelare, nya tändkablar. Så nu ger jag mig på förgasaren, men det är tyvärr inte min starka sida. Har läst mig till att det kan vara beläggningar och feljusteringar m.m. Men vart ska man börja? (Har gjort rent flamskyddet) Har inte testa att köra motorn utan flamskydd men såg direkt något som kändes mysko (se filmer)?! Ska det vara ett glapp såhär? Bör nämnas att det pyser ut rätt mycket ånga/rök ur självaste flamskyddet när man kör. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Juni , 2012 De spjäll du pillar på i filmen är chokespjäll. Ser hel ok ut på en kall motor. Som vanligt när motorer inte går bra så börjar man med att göra ett kompressionsprov. Utan jämn och fin kompression blir alla andra åtgärder meningslösa. Annars är nog det vanligaste skit i soppan som sedan sitter i förgasaren. Ska inte komma något ur flamskyddet. Börja med ett kompprov. Och hur ser stiften ut? Alla ljusgrå? Senast ändrad av crabfish | 24 juni 2012 | 16:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 24 Juni , 2012 Har faktiskt inte kollat stiften efter jag bytt dem. Det får bli det första jag gör när jag kommer tillbaka till båten, sen det andra kompprov. Har för mig att man kan köpa en billig sådan mätare på biltema? Sen var det faktiskt tänkt att jag skulle slanga ur all bensin och fylla på med helt nytt. Tyvärr kom midsommar ivägen Motorn är från 1990 och vad jag tror...så har aldrig förgasaren varit bortplockad och därmed aldrig rengjord. Har tyvärr väldigt lite historik om både motor och båt Tack för tipset crabfish! Behöver man tömme HELA systemet på bensin? Typ alla slangar, filter m.m.? Har för mig att många säger att de tömmer flotörhuset, är det den lilla koppen/delen som sitter brevid förgasaren? (sorry för min dåliga förgasarkoll..hehe) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 24 Juni , 2012 Dum fråga... när man utför kompprov, är det bara att ersätta ett tändstift i taget och starta motorn? Vill man att motorn ska starta helt eller ska man bara dra runt den med hjälp av startmotorn? Senast ändrad av elfanomad | 24 juni 2012 | 17:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Juni , 2012 När du gör kompressionsprov ska motorn vara varm, alla stiften ur och gasspjäll helt öppet. Koppla helst ur tändspole då det finns risk för gnistor från lösa tändkablar och bensinånga från tändstiftshålen. Du bör ha relativt samma kompression från alla cylindrar Kör runt med startmotorn. (edit för fråga ovanför) (Biltema har en provare för 199 kr) Röken du nämner, kommer den från vevhusventilationen eller från förgasaren? (Vevhusventilation via slang till flamskyddet) Senast ändrad av crabfish | 24 juni 2012 | 18:09 Senast ändrad av crabfish | 24 juni 2012 | 18:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 24 Juni , 2012 Den förgasaren såg ut att vara i nyskick. Jag har sett betydligt värre på Floridabåtar. Vil du slippa en sommar med problem? Lämna i så fall in båten för genomgång av motorn hos auktoriserad Volvomek. Att sitta med Maringuiden i ena handen och verkstadsmanual i andra utan egen kunskap är att be om trubbel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 24 Juni , 2012 Läste lite andra inlägg om kompprov och fick svar även där. Tack Crabban! När det gäller röken så kommer det exakt ut på två sidor (inte runtom) och då från vevhusventilationen. Är inte så bra va? Soumi_batti. Absolut, jag kommer lämna in motorn för koll till hösten för en ordentlig genomgång. Sen tror jag inte någon volvomek eller varv har tid för mig i dessa bråda dagar. Fast alltid kul att lära sig att mecka motor. Elen är jag inte alls bekymrad med, men att göra småkoller på övriga motordetaljer som inte behöver motormek är bara kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 26 Juni , 2012 Kompprov utfört = DÖDSDÖMD motor Har nu gjort ett kompprov som Crabban tipsade mig om och resultatet blev såhär. Började mäta från vänster närmast mig,med motor framför mig. Gick de 4 cylindrarna rakt upp och gjorde likadant på höger sida. Innan körde jag motorn varm utan växel och lossade tändstiften (bilder nedan hur de såg ut). Tog bort kabeln från tändspolen. Fick dessa siffror vid varm motor: 10,6 10,6 12,5 9,4 12,5 4,9 12,3 11,0 Efter två riktigt dåliga siffror 9,4 och 4,9 så hälde jag i en tesked olja i vardera cylinder och mätte igen. 9,4 blev 12,2 och 4,9 blev 5,9. Har förstått att om siffrorna ändras och går upp så kan det vara kolvringarna som måste fixas. Båtsäsongen över! Eller har ni några andra tips? Kan det ändå vara topplockspackningen, är det värt att bara byta den och testa sig fram? Så trist om säsongen är över allra redan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 26 Juni , 2012 Video smårök från vevhusventilationen. Hoppas det går att se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 26 Juni , 2012 Bild på tändstiften. Inte vita men kanse lite sotiga?! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 26 Juni , 2012 Nästa 4st... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vedhuggarn 2 Postad 26 Juni , 2012 Kan rekomendera en film 3 st dvd för renovering av V8 Kolla på mecka själv.Använde den själv och jag har inte skruvat tidigare med v8 Kan mkt mer nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juni , 2012 Tack för tipset. Jag tror nog att med att plugga på och läsa om renovering så kan jag nog få ordning på den, dock måste både tid & ork finnas. Är det lättare saker så kan jag fixa men måste motorn ur båten så måste jag nog låta någon annan göra det... Kanske det blir en ny motor om kostnaden för motorreparation blir för stor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser